STREIK: Det er fare for at 684 Norwegian-piloter er i streik onsdag, noe som vil lamme store deler av flytrafikken i Norge. Foto: Scanpix
STREIK: Det er fare for at 684 Norwegian-piloter er i streik onsdag, noe som vil lamme store deler av flytrafikken i Norge. Foto: Scanpix

Full splid: Norwegian-ansatte angriper pilotenes krav

Mange er opprørte over at de som «tjener mest og jobber minst er de mest kravstore.»

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag kan 684 Norwegian-piloter i Norge, Sverige og Danmark være i streik, noe som vil være en av de største arbeidskonfliktene i norsk luftfart i moderne tid.

Mandag publiserte TV2.no et innlegg fra en styrmann i Norwegian som beskriver sin arbeidssituasjon og som argumenterer for hvorfor streiken er rettferdig.

En Norwegian-kaptein i Norge tjente i snitt 1.142.172 kroner i 2014. De jobber 17 dager i snitt i måneden og får 12.000 kroner for å jobbe en ekstra dag. En pilot tjente 744.468 kroner i snitt. Det viser en oversikt Nettavisen har fått tilgang til.

Det er ikke alle Norwegians 4.500 ansatte som deler pilotenes krav. Fra en av de Norwegian-ansatte på hovedkontoret har TV2.no fått et leserinnlegg hvor man går i rette på styrmannens beskrivelser, punkt for punkt.

«Det er feil av pilotene å streike og jeg synes de skal slutte å sette Norwegians fremtid, og dermed også våre arbeidsplasser, på spill. Det er mange som deler min oppfatning og er opprørte over at de som tjener best og jobber minst, er de som er mest kravstore», skriver den Norwegian-ansatte på hovedkontoret.

Her er deler av innlegget:

Hverdagen til en anonym kontoransatt hos Norwegian.

  • Du (pilot & styrmann) får vedlikehold av flysertifikater og opplæring på ulike flytyper betalt av Norwegian. Jeg må betale videreutdanning av egen lomme.
  • Du får bidrag til kjøp og rens av uniform samt uniformstillegg. Jeg må selv besørge arbeidsklær også ved representasjon, rens og vask betales av egen lomme.
  • Du har diett som er en god del høyere enn statens regulativ, samt krav om rabatter på hotell og makspris. Jeg har ikke diett.
  • Du har tillegg for ukurant arbeidstid. Jeg får grunnlønnen min.
  • Du kan selge fridager hvis du ønsker. Jeg har ikke betalt for overtid.
  • Dere har ytelsespensjon som de eneste i Norwegian. Jeg har innskuddspensjon. I tillegg har jeg spart penger til min pensjon i form av aksjer i Norwegian, de er dessverre nesten borte nå takket være deg (styrmannens innlegg mandag red.anm.).
  • Du er til disposisjon for selskapet i 13 timer pr dag 5 dager i uken etterfulgt av 4 fri dager, (NB den siste arbeidsdagen før friperiode kan du ikke jobbe lenger enn til kl 12:00). Når friperioden din starter, kan du gå hjem og ta helt fri fra jobb, og når du kommer tilbake kan du start på helt blanke ark. Jeg er til disposisjon for selskapet 5 dager i uken etterfulgt av 2 fridager, har ikke krav om på å gå kl 12:00 dagen før friperioden) normal arbeidstid 08:00-16:00. Jobbet i selskapet 7 år, kan telle på en hånd de dagene jeg har gått kl 16:00. Når jeg går hjem , har vi nytt tidsskjema, New York tid, så kommer Los Angles tiden og deretter er det Bangkok, før vi er over på Norsk tid igjen og den «normale» arbeidsdagen starter. Jeg jobber ofte i helgene, siden nyttår har jeg hatt 2 frihelger, og vi snakker ikke om å gå hjem kl 16:00. Mail og telefoner svares 24/7. Når jeg kommer på jobb etter endt friperiode har ingen gjort min jobb mens jeg har vært borte.
  • Du har 7 ukers ferie + plukk dager. Jeg har ferie 5 uker, men ferie er oppskrytt, for hvem tar jobben min mens jeg er borte.
  • Noen ganger begynner arbeidstiden din kl. 04:30 om morgen og varer i 12 timer. I løpet av de 12 timene har du ikke pause og må spise mat i cockpit. Hvis du lander på basen (hjemme) etter midnatt har du krav på hotell overnatting og du kontakter Norwegian for å ordne hotell og taxi, du kan ikke reise kollektivt eller reise med hotell-shuttlebussen, du har krav på taxi. Jeg starter ofte arbeidstiden min kl 04:00, første fly ut om morningen, er i møter på flyplassen hele dagen (dit jeg reiser), jeg har ingen spisepause og rekker kanskje og ta en kaffekopp i hånden mens jeg haster av sted til neste møte. Før jeg løper for å rekke siste flyet hjem, kanskje kjøper jeg mat om bord og spiser i kabinen. Hvis jeg lander etter midnatt på «basen» (hjemme) må jeg selv besørge transport hjem. Kanskje jeg er hjemme 01:30 og eller senere, men er fortsatt på jobb til kl 08:00 dagen derpå.
  • Du er opptatt av lønn og goder samt å finne ut hva selskapet kan gjøre for deg. Jeg er opptatt av å trives, ha en jobb å gå til å finne ut hva jeg kan gjøre for selskapet.
  • Du har ikke stillingsvern og mener at alle som jobber i selskapet og eller er tilknyttet selskapet skal over på dine betingelser, som du faktisk selv er utrolig misfornøyd med. Jeg har ikke stillingsvern, og selskapet kan velge å outsource meg. Ja det er en risiko jeg er villig til å ta, hadde jeg ønsket meg sikkerhet hadde jeg valgt meg en jobb i et statlig institusjon.
  • Du mener at det er Bjørn Kjos som betaler din lønn. Jeg mener det er kundene som velger å fly med Norwegian som betaler vår lønn, ikke bare vår lønn men også alle handlingselskapenes ansatte på de 130 destinasjonen vi flyr, på alle hotell-ansatte som jobber der dere overnatter, på alle taxi-selskapene som kjører dere, på Avinor som lønner sine ansatte med bakgrunn av våre passasjerer.
  • Du tenker på deg selv og dine 650 kollegaer i Skandinavia. Jeg tenker på alle ansatte i selskapet hvor de nå måtte befinne seg, om der er i Thailand, USA, Spania, Irland, Sverige, Finland, Danmark, England eller Norge.
  • Du kaller dine kollegaer på hovedkontoret for udugelige, og Bjørn Kjos og resten av ledelsen ligner på Gadaffi. Jeg er stolt over å kunne jobbe for Bjørn Kjos.
  • Du er redd for forandringer. Jeg tar en forandring som en utfordring og prøver hele tiden å tenke nytt for å redusere kostnadsnivået i selskapet, for at du og jeg skal ha en jobb å gå til.
  • Du er redd for å miste jobben din, men likevel velger du å ramme jobben din, kundene og dine kollegaer i bakken og luften. Jeg er redd for at alle mine kollegaer skal miste jobben, og at selskapet jeg elsker ikke skal overleve.
  • Når du velger å gå tilbake til jobbe, gjør du det samme som du gjorde når du bestemte deg for å streike. Når vi kommer tilbake til normal arbeidstid, må vi kjempe med nebb og klær for å få passasjerene tilbake til oss, få tillit til markedet og sørge for at kostnadene våre holdes nede. Noe som kan uker måneder og år å gjenopprette.
  • Du er redd for at du ikke får jobb etterpå siden du «bare» er en pilot. Jeg får meg jobb, så kanskje vi sees som kollegaer i «kassa» på Rimi.
  • Du kan «stolt» fortelle til dine etterkommere at du kjempet for dine rettigheter i et selskap som het Norwegian, men alle tapte kampen og selskapet forsvant. «Fight for your rights». Jeg kan stolt fortelle mine etterkommer at jeg kjempet med nebb og klør for Norwegian, et helt fantastisk selskap som sørget for utallige arbeidsplasser ikke bare i Norge, men langt utover landets grenser, og at jeg elsket hver eneste dag på jobben min. Og at jeg var så utrolige heldig at jeg fikk lov å være en del av et fremgangsrikt selskap som tenkte nytt og annerledes.
  • Du kan skrive et innlegg i avisen og avisene kaster seg over deg og du får sympati og masse oppmerksomhet. Jeg kan bare drømme om å få samme sympati som deg, ingen er interessert og høre hvordan vi har det på hovedkontoret.
  • Du mener du er uerstattelig. Jeg mener ingen er uerstattelige.
  • Du har ingen jobb å gå til uten meg og eller at andre utfører min jobb. Jeg har ingen jobb å gå til uten piloter i selskapet.