KAOS: Norwegian-passasjerer i kø på Oslo lufthavn. Foto: Ida Falch-Olsen / TV 2.
KAOS: Norwegian-passasjerer i kø på Oslo lufthavn. Foto: Ida Falch-Olsen / TV 2.

Dette har du krav på som passasjer

Norwegian innstiller alle innenriksfly i Norge, Sverige og Danmark onsdag som følge av opptrappingen av pilotstreiken. Se hva du har krav på om du har kjøpt billett.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Følg Norwegian-konflikten minutt for minutt i vårt livesenter.

35 000 kunder rammes av Norwegians flykanselleringer onsdag. Er du en av dem bør du lese videre.

Forbrukerrådet har laget en enkel oversikt over dine rettigheter. Alt du trenger å gjøre er å fylle inn litt enkel informasjon om din reise. Blir for eksempel din reise fra Oslo til Bergen innstilt viser Forbrukerrådet deg hva du har krav på. Blant annet skal flyselskapet tilby deg ett av tre følgende alternativer:

  • Du kan få tilbakebetalt billettkostnaden for reisen du ikke får benyttet
  • Selskapet kan booke om reisen din, slik at du kommer frem så snart som mulig. 
  • Du kan dra hjem og booke ny reise på et senere tidspunkt. 

Ta forbrukerrådets kravkalkulator her.

Med andre faktorer, for eksempel avstand, kan kravene endre seg.

Norwegian har også lagt ut noen av dine rettigheter på sine hjemmesider

Her står det blant annet at dersom din flyvning er kansellert:

  • Kan du booke om på nett uten kostnad til en senere avgang.
  • Kan du be om å få din reise kansellert og refundert på nett.

Du har også krav på refusjon av mat og drikke i henhold til ventetiden, overnatting og transport til og fra overnattingssted.

Her finner du skjema for alle type refusjoner.