POSTET INNLEGG FRA KOLLEGA:  Facebook-innlegget til den anonyme styrmannen flyr landet rundt. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
POSTET INNLEGG FRA KOLLEGA:  Facebook-innlegget til den anonyme styrmannen flyr landet rundt. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Norwegian-pilot: – Dette er fagforeningsknusing

Einar Lundereng frykter han vil miste jobben som Norwegian-pilot om kort tid. I et innlegg på Facebook blir den fortvilende arbeidssituasjonen beskrevet. Se kommentaren som går landet rundt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

70 flygere i Norwegians datterselskap Norwegian Air Norway ble lørdag tatt ut i streik.

Antall innstilte avganger øker og mandag formiddag sitter styret i krisemøte i forbindelse med den tilspissede konfliktene med pilotene.

KRITISERER: Norwegian-pilot Einar Lundereng frykter 650 piloter kan miste jobben de nærmeste dagene. Foto: Privat/Scanpix
KRITISERER: Norwegian-pilot Einar Lundereng frykter 650 piloter kan miste jobben de nærmeste dagene. Foto: Privat/Scanpix

Pilotene frykter at datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) skal slås konkurs. Dette er selskapet de streikende pilotene er ansatt i.

Pilot Einar Lundereng sier de nå stålsetter seg for en konkurs.

– Hvis Kjos slår Norwegian Air Norway konkurs er det 650 piloter i Skandinavia som blir arbeidsløse. Vi kan risikere å stå uten jobb i morgen, men dette er en kamp vi må ta. Spiralen for våre rettigheter går bare nedover og kommer aldri til å stoppe, sier Lundereng til TV 2.

Lørdag ble 70 Norwegian-piloter tatt ut i streik, etter at det ble brudd i forhandlingene. Onsdag vil streiken bli trappet kraftig opp og i løpet av kort tid vil «nær samtlige skandinaviske piloter være i streik», skriver Parat i en pressemelding.

– Norwegian har de tre siste årene gradvis posisjonert seg til det de gjør i dag, som jeg betrakter som ren fagforeningsknusing. Vi ønsker å få beholde de vilkårene vi har og få prinsippfestet at vi ikke skal bli utkonkurrert av piloter i eget selskap på sosiale dumpingkontrakter, sier Lundereng.

På hans Facebook-side har han postet et innlegg fra en kollega, en styrmann i Norwegian som beskriver sin arbeidssituasjon. Styrmannen ønsker ikke å stå frem, men TV2.no gjengir deler av det her med vedkommendes tillatelse.

Norwegian har ikke besvart TV2.nos henvendelse om tilsvar til saken.

Delta i debatten på TV 2s Facebook-side!

Innlegg på Facebook

Kjære Facebook venner.

Dette blir et langt innlegg, beklager for det, men det er et komplekst tema som ikke kan forklarest med tre setninger.

Som dere nok har fått med dere i media er Norwegian pilotene nå i streik. Vi vet at dette skaper en del problemer for alle som har planer om å reise med oss så lenge det pågår. Dette er vi svært lei oss for.

Vår arbeidsgiver prøver også å sverte oss med mediautspill om hvor høy lønn vi har og hvor bortskjemte vi er. Hva jeg enn måtte skrive til dere om mitt syn på saken så vil jo det bli subjektivt siden jeg er part i konflikten. Derimot tenkte jeg å dele noen objektive fakta:

Begynnerlønn 300.000

Jeg har brukt 15 år av livet mitt og samlet sett mer enn en million kroner på utdanning og vedlikehold av sertifikater, typeutsjekker og diverse.  Vil bare at alle skal skjønne at man kommer ikke inn i denne jobben uten å ofre mye på veien. Hva er det fantastiske vilkårene vi har som arbeidsgiver sier gjør oss for dyre og bortskjemte?

I mitt tilfelle er det slik:

  • En styrmannstilling med en årslønn i en lønnstige som begynner på 300.000, og topper ut på ca. 690.000, jeg er et stykke opp på den stigen etter 3 år i «selskapet».
  • I tillegg har vi diett for at vi er på tjenestereise og skal få dekket utgifter til å måtte skaffe seg næring utefor hjemmet, og som dere kanskje vet er det ikke helt gratis å spise ute i fedrelandet.
  • Vi kan selge en fridag og da har vi dobbel dagslønn, med andre ord det samme som andre folk har om dem jobber overtid med 100 prosent. Er det så urimelig?

Dyre forsikringer

  • Vi har en loss of license forsikring som kommer til utbetaling hvis flylegen tar ifra oss vårt medisinske sertifikat slik at vi må slutte å fly. Det er ikke noe vi selv kan «ta ut» ei heller er noen interessert i det, vi ønsker jo å fly. Hvis vi må slutte å fly så har vi ingen kompetanse til å gå inn i et annet yrke annet en lavtlønnede ufaglærte jobber. Denne forsikring er for å dekke den enorme investeringen vi har gjort for å komme inn i pilotyrket og dekke, til en viss grad, noe av inntektstapet. Den er for tiden på 60G (5,3 mill) men trappes ned fra alder 51, slik at om man mister sertifikatet som 58 - 59 åring slik de fleste som gjør det er, så er den sterkt redusert til bare 15 - 20 prosent av dette. Vi må betale skatt av forsikringspremien og pr. dags dato medfører dette at jeg har nesten 5000,- kr. mindre utbetalt i måneden.
  • Vi har en ytelsespensjon som skal gi oss 60 prosent av årslønn fra vi går av som pilot frem til folketrygden kommer inn ved 67 år alder. (Ved 30 års opptjening, jeg kommer maks til å klare 20 år og får dermed vesentlig mindre). Denne pensjonsforsikringen har vi fordi vi er lovpålagt til å slutte i yrket vårt flere år før vi får pensjon fra staten, hva skal en leve av da?

Disponible hele døgnet

  • For å få den kollektivavtalen med de vilkårene jeg har beskrevet ovenfor er jeg til disposisjon for selskapet inntil 13 timer pr. dag i 5 dager etterfulgt av 4 fridager. Disponibel hele døgnet, hverdag som helligdag, jul og påske, maks en helg pr. måned fri. I følge EU lovgivning kan vi fly maks 900 timer pr år, men dette er kun tiden i luften. Vi kan ha inntil 2000 timer arbeidstid (tid fra fremmøte til vi går hjem, eventuelt på et hotell). Ifjor fløy jeg 897 timer, men det er bare tiden i luften. På en dag med 6 flytimer har jeg ofte 8 - 10 timers arbeidstid.
  • Noen ganger begynner arbeidstiden min kl. 04:30 om morgen og varer i 12 timer. I løpet av de 12 timene har jeg ikke pause og må spise mat i cockpit mens jeg flyr og sitter å regner ut dataer for neste landing som skal foregå på en kort og glatt bane, og i mørket i Finnmark med 150 passasjerer bak meg. Andre ganger begynner vi sent om natten og flyr tur - retur middelhavet / eller Kanariøyene i 9 - 13 timer uten pause for å lande igjen her hjemme ut på morgenkvisten.

Uforutsigbar arbeidstid

Vi er unntatt fra arbeidsmiljøloven hva det gjelder pauser og arbeidstid.

  • Vi lever jo så glamorøst, vi reiser jo rundt å ligger på hotell? Ja, noen ganger etter å ha fløyet/jobbet i 9 - 11 timer kommer vi inn på et Hotell kl. 23:00 etter restauranten har stengt. Men det er greit, jeg har noen knekkebrød i bagen min. Og så blir vi hentet kl. 05:30 neste dag før frokosten er åpnet, men det er greit for kl. 07:00 når vi er kommet i lufta så spanderer selskapet en tørr Sandwich på meg som jeg kan spise mens jeg planlegger innflygning til neste destinasjon. Glamorøst?
  • De som har familie med barn kan aldri vite om de får delta i bursdager, konfirmasjoner, jul, fotballkamper og så videre.

For dette hadde jeg på forrige lønnslipp utbetalt 29500 kr. Hadde riktignok ferie i deler av januar, når jeg har full diett ender jeg opp på rundt 33 000,- utbetalt på grunn av de høye skattene på forsikringer. Er det urimelig mye?

Det siste 8 år har lønnsoppgjøret i Norwegian justert lønnen opp med mindre enn konsumprisindeksen slik at reallønnen har gått ned.

Motiverte ansatte bak suksessen

Norwegian startet sin lavprisoperasjon i Norge for noe over 10 år siden i et tøft marked og med begrensede resurser. Ekstremt motiverte ansatte både i cockpit og kabinen og på bakken gjorde at det ble en stor suksess. Etterhvert gikk ekspansjonen ut til Sverige og Danmark og pilotene der var på samme kollektivavtale som de norske. Det var bare én arbeidsgiver og én pilotgruppe.

Pilotene var fleksible og jobbet hardt for å levere et godt produkt til passasjerene, var det problemer pga vær/teknisk så stilte folk gladelig opp og jobbet ekstra. Dette medførte tillit fra arbeidsgiver og gradvis ble bedre vilkår fremforhandlet.

Reduserer flysikkerheten

I 2011 åpnet Norwegian base i Finland, men denne gangen, isteden for å ansette pilotene i Norwegian Air Shuttle ASA på gjeldene kollektiv avtale, så tilbydde de pilotene som begynte der en kontrakt med et estisk vikarbyrå med elendige vilkår. Ingen forsikringer, ingen pensjon, ingen skattetrekk, ingen sosial sikring (dvs. sykepenger og alt vi har i Norge pga. at vi betaler trygdeavgift og arbeidsgiveravgift).

På denne måten unngikk Norwegian å måtte betale arbeidsgiveravgift og å ha et arbeidsgiveransvar. Alt som er i Nordisk arbeidslovgivning kom de seg da klart unna.
Stillingsvern på en slik kontrakt er helt fraværende, Norwegian kan si opp kontrakten med vikarbyrået med en måneds varsel og fagforeninger er utelukket. Åpner du munnen og protesterer på noe som helst så får du beskjed om å levere inn uniformen, da er det rett ut.

Hvilken effekt tror dere dette har på flysikkerheten med tanke på å melde seg syk eller å la være å fly hvis en er trøtt?

Nær streik flere ganger

Pilotene i Skandinavia og vår forening så hvilken vei det bar, vi skulle erstattes!
Forhandlingene de tre siste årene har derfor ikke handlet om å forbedre våre vilkår, men om å få beholde det vi har hatt og få prinsippfestet at vi ikke skal bli utkonkurrert av piloter i eget selskap på sosiale dumpingkontrakter.

Dette har ført til at det har vært på nippet til streik de tre siste år men i siste time og på overtid har vår leder skrevet under på en protokoll og prinsippavtale om at vi skal få beholde eksisterende selskapsstruktur og produksjon i Skandinavia - en avtale som selskapet har brutt ved første anledning og mer eller mindre ikke brydd seg om.

Det eneste som stoppet streiken ifjor var at Bjørn Kjos skrev under på at vi fortsatt skulle få ha en felles kollektivavtale for Norge, Sverige og Danmark, en avtale han siden har brutt.

Splitt og hersk-strategi

I årets forhandlinger ønsket selskapet å rasere vår gjeldene avtale med store reduksjoner i lønn, pensjon og forsikringer. Vår forening sa seg villige til å diskutere og la både pensjon, lønn og forsikringer i potten. I tillegg skulle vi gå over fra et fast turnussystem til et fullt variabelt et, samt miste kontroll på store deler av ferien vår.

Til gjengjeld krevde pilotene at vi skulle ha en kolletiv avtale med «reell arbeidsgiver» som er morselskapet Norwegian Air Shuttle ASA samt en felles ansiennitetsliste for konsernet. Dette var helt uaktuelt og selskapet ville ikke fire en tomme på dette. Og det forstår vi jo hvorfor, det ville vært en bremsekloss på splitt og hersk strategien til vår kjære leder.

Fagforeningsknusing

Selskapet har nettopp lagt frem et stort underskudd og hevder at vi i Skandinavia er blitt for dyre og for lite fleksible. Fakta er at vi fortsatt flyr de samme lønnsomme rutene innenriks og sydover som vi har gjort hele tiden, bortsett fra rutene som er blitt tatt ifra oss og gitt til kontraktsbasene ute i Europa.

De store tapene kommer av Norwegians satsing på langruter med Dreamliner separat fra vår produksjon, og alle krumspring med omorganisering som har gitt store kostnader

Det selskapet har drevet med de 3 siste år er en gradvis posisjonering til det dem gjør i dag: Fagforeningsknusing!

Rå turbokapitalisme

Så langt har jeg skrevet objektive fakta og ikke synsing. Men om jeg skal spå videre utvikling med min subjektive mening er den som følger:

  • Planen til Kjos og Co er nå og slå Norwegian Air Norway konkurs og da er vi 650 pilotene i Skandinavia arbeidsløse og kan ikke streike eller ha fagforening fordi «selskapet» vi er «ansatt» i ikke eksisterer lengre.
  • I det øyeblikket han har slått NAN konkurs og vi alle 650 er arbeidsledige så ligger det plutselig en elendig kontrakt fra et nytt bemanningselskap i postkassa med beskjed om at de 450 første som signerer har jobb, mens resten er ute. Dette vil være individuelle avtaler uten fagforeningstilknytting slik at man er uten noen som helst trygghet i det organiserte arbeidslivet som Norge gir. De håper da at folk uten jobb i frykt signerer.

Den måten Norwegian har oppført seg på de siste 3 - 4 år er et klart brudd med den Skandinaviske modellen i arbeidslivet vi har hatt de siste 100 år.

Vi er tilbake til den råe turbokapitalismen som eksisterte tidlig på 1900 tallet før arbeiderbevegelsen fikk kjempet igjennom et regulert arbeidsliv.

Dette er kampen vi nå kjemper mot Norwegian Air Shuttle.

Delta i debatten på TV 2s Facebook-side!