Dette er vinneren av verdens viktigste bilpris

Populær norsk familiefavoritt stakk av med seieren.

VW Passat, her i Alltrack-utgave, ble i dag kåret til Årets Bil i forbindelse med bilmessen i Geneve.
VW Passat, her i Alltrack-utgave, ble i dag kåret til Årets Bil i forbindelse med bilmessen i Geneve.

Hvert år under bilmessen i Geneve utdeles den prestisjetunge prisen «Årets bil i Europa» - en pris stemt frem av biljournalister fra hele kontinentet. Prisen anses som bilverdenens kanskje viktigste pris.

Norge er representert ved Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor.

VW vant igjen

Og nå er det klart at VW stikker av med en soleklar seier etter at stemmene fra alle landene er talt opp.

Dermed følger den i fotsporene på lillebror Golf, som er bygget på samme plattform, som vant for to år siden.

Siden prisen er en avstemmingspris, gis det ingen formell begrunnelse for valget, men vi i Side3 har kjørt bilen flere ganger:

Vi kan konkludere med at bilen er lettere, mer effektiv, mer komfortabel, bedre å kjøre og større enn tidligere - og er kanskje den beste av den nye generasjonen av de familiestasjonsvognene.

Bilkrigen runde #1: Mondeo

Bilkrigen runde #2: Passat

Skreddersydd for kjernefamilien

Harde konkurrenter

Etter en tung silingsprosess var det til slutt følgende biler som sto som kandidater - i tillegg til Passat:

BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus (2. plass)
Ford Mondeo
Mercedes C-klasse (3. plass)
Nissan Qashqai
Renault Twingo

Som en kan se på lenkene over har Side3 og Broom stort sett hatt veldig sansen for alle de nominerte til årets bil, selv om årets nominerte kanskje i mindre grad enn tidligere er revolusjonerende - men kanskje mer en forbedring av tidligere konsepter.

2-serie Active Tourer med sin forhjulstrekk viste at BMW kan få til nær sagt hva de vil, og heldigvis får du den også med firehjulstrekk. Mondeo og Passat blåser liv i familiestasjonsvognsegmentet, Citroën viser at de fortsatt skiller seg ut, Mercedes C-klasse er et solid fremskritt - med med den nye Qashqai viser Nissan at de kan dette med crossover. Ja, og Renault går sine egne veier med motor bak.

Les også: Så bra er den nye norske familie-favoritten