70 piloter ble tatt ut i streik fra lørdag morgen etter at det ble brudd i forhandlingene mellom Norwegian og pilotene.

Fra onsdag av vil streiken trappes kraftig opp. I løpet av kort tid vil «nær samtlige skandinaviske piloter være i streik», melder Parat i en pressemelding.

– Tåler streik veldig dårlig

Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk på BI mener fagforeningene ikke har fulgt med i timen.

Han viser blant annet til at Norwegian har tapt penger i Norge den siste tiden, etter at SAS fikk lov til å gjeninnføre sitt bonus-program igjen. Dermed ber Norwegian nå ifølge Andersen flyverne om å gå ned på betingelser som er sammenlignbare med andre land og med flyverne i SAS.

Kan et flyselskap tåle en streik særlig lenge?

– Nei. Flyselskaper tåler streik veldig kort, fordi fly koster veldig mye penger. En Dreamliner koster rundt 1,4 milliarder kroner. Å sette det på bakken er forferdelig dyrt.

Dette er streiken:

– Det er en helt reell mulighet at den norske delen av Norwegian kan gå under. Slik de er organisert med datterselskaper, så vil jeg tro det, uten at jeg har sett det i detalj.

– Like umoralsk som å leie inn flyvere utenfra

Selskapet har nå leid inn utenlandske fly for å sikre at alle avganger går som normalt, noe Bjørn Kjos avviser at dreier seg om streikebryteri.

Andersen mener fagforeningene har en manglende forståelse av hvor hardt det er å konkurrere i luften, og viser til at SAS var 20 minutter unna konkurs før den siste av fagforeningene ble enige om betingelsene for videre drift. 

– Parat primært ønsker at de skal ha et koordinert fagforeningsansvar over mange land, men de klarer det ikke selv å samarbeide med fagforeningene rundt omkring, og opptre samlet. Så forlanger de at konsernledelsen skal foreta den konsolideringen for dem.

– Å true masse arbeidsplasser og milliarder av kroner på et sånt prinsipp, mener jeg faktisk er like umoralsk som å leie inn flyvere utenfra, påpeker Andersen.