Broom-Benny oppsøker snøen – i dag tester han nye Mazda 6 AWD.
Broom-Benny oppsøker snøen – i dag tester han nye Mazda 6 AWD.

- Du kan spare mye penger på å velge litt annerledes 

Broom-Benny tester spennende nykommer i Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stasjonsvogn, dieselmotor, 4x4 og automatgir har i flere år vært selveste gullrekka på det norske bilmarkedet. Dette er kombinasjonen svært mange ønsker seg - og svært mange har kjøpt.

En bil som Volkswagen Passat har surfet høyt på denne bølgen, og tatt store markedsandeler, til dels nok på bekostning av konkurrenter som Toyota Avensis og Ford Mondeo som har manglet firehjulstrekk.

Norgeslansering i dag 

Nå kommer imidlertid flere etter. Nye Ford Mondeo får 4x4 senere i år, men aller først ruller en annen kjenning inn med firehjulstrekk, nemlig Mazda 6.

Mazdas linjelekre familiebil har akkurat fått en oppgradering og i samme slengen altså 4x4. Mazda har hatt stor suksess med kompakt-SUV-en CX-5 som lenge har vært blant de mest solgte bilene i sin klasse. Nå håper de å klare det samme med 6 AWD. 

Bilen har Norgeslansering i dag, og en av dem som er ute og tester, er Brooms bilekspert Benny Christensen. Vi slår på tråden for å høre hvordan det går:

Lillebror: Her kan du bli både imponert og sjarmert

Bite fra seg 

Ring, ring

- Hei, Knut! Bare et lite øyeblikk, jeg skal kjøre inn på en parkeringsplass her slik at vi kan prate litt i fred og ro.

- Den er god! Er du i gang med å teste Mazda 6?

- Javisst, jeg har hatt den et par timer nå, og fått kjørt på veldig varierende veier. Jeg kjenner jo bilen ganske godt fra før, men nå har den fått facelift og en teknisk fornyelse. Og ikke minst interessant for oss nordmenn: Den har fått 4x4. Og her har Mazda helt klart en bil som bør kunne bite fra seg, sier Benny.

Mazda 6 har fått mye skryt for designet, her er det bare snakk om mindre endringer.
Mazda 6 har fått mye skryt for designet, her er det bare snakk om mindre endringer.

Spare mye penger 

- Jeg tror rett og slett vi skal starte med prisen her, for den er viktig. AWD-utgaven av Mazda 6 kommer bare som stasjonsvogn, og bare med dieselmotor. Grunnmodellen har 2-liters dieselen med 150 hestekrefter, og starter på 375.000 kroner. Det er gunstig, men er likevel neppe det smarteste kjøpet på denne bilen.

- Neivel, fortell!

- Jo, det er toppmodellen som virkelig har forutsetninger til å gjøre vei i vellinga. Da har den 175 hestekrefter under panseret, er fullspekket med utstyr og på prislappen står det 430.000 kroner! Det betyr at man virkelig kan spare mye penger på å velge litt annerledes enn alle de som skal ha Passat eller Mondeo. 

- Konkurrentene har grunn til å skjelve i buksene

Skjedd mer 

- Her skal du også huske at vi snakker japansk måte å beregne pris på. Det betyr i praksis at toppmodellen er "ferdig" utstyrt, det er ikke en lang liste over ekstrautstyr du egentlig må ha før du er helt i mål. Der er flere av de tyske merkene ganske rå, og dermed blir sluttsummen langt høyere enn man kanskje tror i utgangspunktet, sier Benny.

Infotainmentskjermen er løftet opp, og interiøret har fått en oppgradering.
Infotainmentskjermen er løftet opp, og interiøret har fått en oppgradering.

- Hvor "ny" har bilen ellers blitt?

- Utvendig er det bare små endringer, Mazda har fått mye skryt for designet på denne bilen, og har tydeligvis ikke sett behovet for å endre veldig mye. Innvendig har det imidlertid skjedd mer. Interiøret er oppgradert, med blant annet nytt infotainmentsystem. Det styres via et hjul i midtkonsollen, enkelt og intuitivt.

- Selve skjermen er nå på 7 tommer, den er flytttet oppover på dashbordet. Ellers har de påkostede variantene fine materialer og det meste føles forseggjort og bra. Mazda liker selv å kalle det premium, men jeg er vel ikke heeelt enig der. Vi er nok mer på nivå med Ford og Toyota, mener Benny.

Denne SUV-en er tøff – og sjelden

Gått under radaren 

- Ellers har Mazda hørt på kritikken om at 6-eren har hatt litt for mye støy innvendig. De sier selv at støynivået skal være senket med inntil 25 prosent. Og det merkes godt, nå er den på linje med de beste konkurrentene, sier Benny og legger til:

- Understellet er også modifisert noe. Dette er absolutt en velkjørende bil, som ikke står noe tilbake for de beste konkurrentene i klassen.  Samtidig vet vi at mange av kjøperne her er flokkdyr. Så langt har nok Mazda 6 gått litt under radaren hos mange av dem. Det skal bli spennende å se om Mazda klarer å gjøre noe med det. Etter min mening skal det i alle fall ikke stå på bilen, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med full test på Mazda 6 AWD etter hvert. 

Vanlig familiebil? Nei - langt ifra!

AWD-merket bak på Mazda 6 bør kunne gi denne modellen et byks oppover på registreringsstatistikken, særlig med tanke på hva du får for pengene her.
AWD-merket bak på Mazda 6 bør kunne gi denne modellen et byks oppover på registreringsstatistikken, særlig med tanke på hva du får for pengene her.

LES OGSÅ: Husker du denne? Den var langt forut for sin tid