Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvos mest spennende bil på mange tiår, andre generasjon av SUV-en XC90, har nylig blitt vist for norske motorjournalister i Barcelona.

Her hjemme står allerede hundrevis av kunder i kø og bare venter på at deres forhåndsbestilte bil skal ankomme. I utgangspunktet skulle det skje i mars, men på grunn av en del forsinkelser, blir det først i mai.

Men likevel møtte plutselig Mattis Moseng på en tilsynelatende fiks ferdig – og helt ukamuflert – XC90 på E6 like utenfor Oslo allerede nå i februar. 

- Vi sperret opp øyene. Pappa har en første generasjons XC90, så vi har fulgt godt med på den nye som kommer, sier Mattis.

Les vår test av forrige XC90 her

- Gigantisk steg videre

Det har vært en del kvalitetsproblemer med første generasjon XC90 - men familien Mosengs eksemplar har nå rullet 215.000 kilometer uten noen særlig problemer.

- Jeg synes den gamle XC90-en også er en veldig bra bil, og ikke minst god å kjøre, sier Mattis.

Men at den nye har tatt noen gigantiske steg videre er det ingen tvil om. Det kunne Brooms egen bilekspert kunne slå fast under presselanseringen i Barcelona forrige uke.

Bakfra er det ingen problemer å kjenne igjen trekkene fra første generasjon XC90. Foto: Privat
Bakfra er det ingen problemer å kjenne igjen trekkene fra første generasjon XC90. Foto: Privat

- Her har Volvo gjort jobben grundig. Ikke en eneste bit fra den forrige modellen passer i den nye. De har tatt seg god tid med denne bilen, men så har den saktens blitt bra også, mener Broom-Benny.

Test Vehicle

Mattis, som selv fikk lappen for bare et par uker siden, satt i bilen på vei ut fra Oslo på E6, da plutselig noe kjent dukket opp foran. 

- Jeg byttet felt for å ta en nærmere titt, og da fikk jeg bekreftet min mistanke om at det var nye XC90. Inne i bilen satt det som så ut som en hel familie, og det så ut som de skulle på vinterferie. Men siden bilen var merket med "Test vehicle", var det nok ikke det, konkluderer Mattis.

Det var også en ekstra stor antenne på bilen, merket den unge Volvo-entusiasten seg.

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilen usett

V6 Cross Country

Det viste seg forøvrig at det også kjørte en Volvo V60 Cross Country i følge med XC90-en. Også det er en helt ny modell, som ikke er klar for markedet ennå. Her har Volvo ganske enkelt tatt det samme konseptet som de har brukt med stort hell på V70 - nemlig utstyrt en stasjonsvogn med litt høyere bakkeklaring, litt offroad-styling rundt hjulbuene og firehjulsdrift.

Cross Country-versjonen av V60 er også en høyaktuell modell for det norske markedet.

En Volvo V60 Cross Country lå i følge med XC90-en. Foto: Privat
En Volvo V60 Cross Country lå i følge med XC90-en. Foto: Privat

Les mer om Volvo V60 Cross Country her

Rekordhøy interesse

Volvo har allerede fått inn over 530 bestillinger på nye XC90. Det betyr at de ligger særdeles godt i rute med tanke på målsetningen om å selge 1.000 eksemparer i løpet av året.

Et slikt salgstall vil være historisk bra. For eksempel hadde BMW rekordhøyt salg av sin modell i dette segmentet, X5, i 2014. De solgte 547 biler ...

De som har bestilt XC90 i Norge har i utgangspunktet vært mest interessert i D5-modellen, med dieselmotoren på 225 hk. Men faktisk er 20 prosent av bestillingene som er gjort på den ladbare hybriden T8 – som yter svært så friske 400 hk.

PS: Følg med på broom.no for å få med deg Bennys test av XC90!

Les også: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo