Denne bilen er ikke lenger hva den engang var.
Denne bilen er ikke lenger hva den engang var.

Denne bilen er en kulturkollisjon

Tøft – eller helt feil?

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De som liker amerikanske biler synes ofte at biler fra England er noe forbanna ræl.

På samme måte som de i tweedjakke og sixpence overhodet ikke kunne tenke seg å bli sett i en amerikansk bil.

Selv om likhetene ofte kan være tilstede, er det gjrene langt mellom en åpen Jaguar og en Corvette.

Land Rover Defender: Så tøff at man ikke får tatt livet av den

Motoren er en LS3 V8 fra ingen ringere enn Corvette
Motoren er en LS3 V8 fra ingen ringere enn Corvette

Amerikansk motor

Men motsetningene til tross. Nå har noen funnet det for godt å putte en erkeamerikansk motor i noe av det mest britiske som finnes.

Vi snakker om en 6,2-liters bensin V8-er fra den amerikanske sportsbillegenden Corvette som har funnet vei inn mellom forskjermene hos offroadlegenden Land Rover Defender.
Snakk om kulturkollisjon! Om det er det beste – eller det verste – fra to verdener, kan sikkert diskuteres i både det lange og det brede.

På samme måte som man kan diskutere like lenge om dette er vulgært eller om det faktisk er slik den burde vært i originalversjonen.

Konklusjonen her overlater vi til hver enkelt, men konstaterer at dette har blitt en ganske annerledes skyss som helt sikkert vil vekke oppsikt både på grunn av lydbildet og den brutale framtoningen.

For å begynne med lyden først:  Den kommer som nevnt fra en 6,2-liters V8-motor som her yter 500 hk og har et moment på 540 Nm. Eksosen kommer ut bak i store rustfrie eksosrør.

Les vår test av nye Jeep Cherokee her

Oppgradert innvendig med blant annet sort skinn og seter fra
Recaro
Oppgradert innvendig med blant annet sort skinn og seter fra Recaro

Betydelig oppgradert

Bilen har selvfølgelig fortsatt firehjulstrekk, og har fått en 6-trinnsautomatgirkasse med elektrisk trykk-knapp betjening.

Innvendig har Recaro levert nye seter, Alpine navigasjonsanlegget og Momo det tøffe sportsrattet.

Utvendig er bilen lakkert i sort, den har fått betydelig med karbondekor og ny grill.
Hjulene er 18-tommere med feite Yokohoma-dekk, bilen er senket to tommer (ca.5 cm) og har fått stivere fjærer, Bilstein støtdempere og et anti roll-bar kit for at den skal ligge mer stabilt på veien og krenge mindre.

Hadde du våget å gjøre dette med en Defender?

Slik ser den ut bakfra.
Slik ser den ut bakfra.

Urban Truck

Dette vil selvfølgelig gå noe ut over de ellers så velkjente terrengegenskapene til Land Roveren – men så kalles den Urban-truck også. Det sier vel sitt om bruksområdet.
Det gjør hele denne bilen til en eneste stor kulturkollisjon.

Noen mener bilen er kjempetøff, andre mener den er helt ødelagt.

Hva mener du? Skriv inn i kommentarfeltet under.

Eventyrlig tungkjørt: Les testen av Defender her

 

 

Laster inn forumet...