Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

12 år er gått siden den debuterte første gang: Volkswagen Touran.

Med denne bilen gikk VW inn i markedet for kompakte flerbruksbiler, en klasse som var stor i begynnelsen av 2000-tallet. Renault hadde startet det hele med sin Scenic - og plutselig fikk småbarnsfamilier og andre med bruk for mye plass for pengene noe annet å velge mellom enn bare stasjonsvogner.

Da Touran rullet ut på markedet i 2003, ble den umiddelbart en suksess.

Debuterer straks

Underveis har VW oppdatert bilen flere ganger, med en betydelig oppgradering i 2010, som vi nesten kan kalle en ny generasjon.

Men det er likevel ikke tvil om at den nå trekker på årene, og at det er på tide med en helt ny modell.

Den er da også rett rundt hjørnet. Volkswagen har akkurat sendt ut bilder og informasjon om nykommeren, den debuterer på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene neste uke.

Disse familiene er mest fornøyd med flerbruksbilen sin

Mer plass 

Ikke overraskende har den vokst en god del i forhold til originalen. Volkswagen baserer nå Touran på sin nye og svært avanserte MQB-plattform.

Det betyr at den deler mye av teknikken fra øvrige, nye VW-modeller. Touran har blitt 12 centimeter lenger, hele 11 av disse har gått med til å gi økt akselavstand. Det er gode nyheter for den innvendige plassen i kupéen. Bagasjerommet har også økt, i utgaven med fem seter har det vokst med 48 liter.

Volkswagen er for øvrig litt sparsomme med konkrete bagasjeromsmål så langt. De nøyer seg med å opplyse at femseter-utgaven kan svelge unna 1040 liter hvis du laster helt opp til taket.

Innvendig er det snakk om et vesentlig løft i forhold til dagens Touran. VWs nye infotainmentsystem er på plass, her kan du spekke opp med veldig mye utstyr.
Innvendig er det snakk om et vesentlig løft i forhold til dagens Touran. VWs nye infotainmentsystem er på plass, her kan du spekke opp med veldig mye utstyr.

Brukt Touran? Denne er litt tøffere

Skyves 20 centimeter

Touran får en nyutviklet seteløsning, der samtlige bakseter kan felles ned i gulvet. De tre midterste baksetene har blitt mye lettere enn tidligere, og  kan skyves hele 20 centimeter i lengderetningen, det lover bra for fleksibiliteten. Ryggene på disse setene kan også justeres.

Helt bakerst snakker vi nok fortsatt om begrensede plassforhold, men beinplassen har blitt en god del bedre enn tidligere. Konkret snakker vi pluss 54 millimeter. Takhøyden har også blitt litt bedre, samtidig som inn/utstigning skal gå lettere.

Alle setene skal nå få Isofix-fester.

Mye utstyr 

Volkswagen har naturligvis gitt Touran en stor bunke sikkerhetsutstyr, både i form av standard- og ekstrautstyr.

Nytt infotainmentsystem er også på plass, på dette området er VW helt i teten om dagen. 

Her er det ingen problemer å spekke opp bilen med svært mye utstyr, noe som også vil gi den et fortrinn i forhold til flere av konkurrentene som ikke er like oppdatert.

Skarpere linjer, sørlig i fronten. For øvrig er dette umiskjennelig flerbruksbil.
Skarpere linjer, sørlig i fronten. For øvrig er dette umiskjennelig flerbruksbil.

Denne kunne blitt et bruktbil-mareritt

Seks motorer 

På motorfronten starter det med 1,2-liters bensinmotor på 110 hestekrefter. VW tilbyr også en 1,4-liter på 150 hestekrefter, denne blir tilgjengelig med sjutrinns DSG-automat.

På topp blant bensinmotorene finner vi en 1,8-liter med 180 hestekrefter.

Diesel har tradisjonelt vært mest populært blant norske Touran-kjøpere. Også her er det snakk om tre varianter.

Den mest nøysomme er 1,6-literen med 110 hestekrefter. Denne har et snittforbruk helt nede på 0,41 liter/mil.

I tillegg kommer 2-liter TDI på 150 hestekrefter, og en 2-liter på 190 hestekrefter.

Skarpere design

Designmessig har Volkswagen valgt å bygge videre på dagens modell. Men linjene har blitt skarpere og litt mer sporty, særlig i fronten. Hekken er også strammet opp. Fra siden et dette fortsatt umiskjennelig flerbruksbil. 

Debuten skjer som sagt på bilutstillingen i Geneve. Foreløpig vet vi ikke konkret når den nye modellen kommer til Norge, men det er grunn til å vente lansering i andre halvår 2015.

Storebror kan være en helt perfekt familiebil

Markedet for kompakte flerbruksbiler har blitt mindre de siste årene, men Touran bør ha gode forutsetninger for å bite fra seg.
Markedet for kompakte flerbruksbiler har blitt mindre de siste årene, men Touran bør ha gode forutsetninger for å bite fra seg.

Brukte flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er 3