Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veldig få – om noen – nyttekjøretøyer har like høy kultstatus som VWs legendariske Transporter.

Bilen baserer seg på minst like legendariske VW Boble, og de første eksemplarene trillet ut av fabrikkporten i Wolfsburg i 1950.

Bilen ble umiddelbart en suksess. VW hadde nok en gang truffet "spikeren på hodet". For å kunne dekke etterspørselen ble produksjonen av Type 2, som Transporteren kalles, flyttet til en ny fabrikk i Hannover.

En fabrikk hvor dagens Transporter fortsatt lages, og som i disse dager bygges om for å kunne produsere neste – og sjette generasjon, som ikke er langt unna.

Som nevnt ble bilene en stor suksess for VW. Dette selv om de til å begynne med var motorsvake. De første bilene hadde samme motor som Bobla. Det vil si 25 hestekrefter, som senere økte til 30 og etter hvert til 34 hk. Noen rakett ble den aldri...

VW Transporter: Reddet - etter 49 år på et jorde

Primitivt

Tidenstann setter sine spor etter ca 60 års tjeneste.
Tidens tann setter sine spor etter ca 60 års tjeneste.

Spartansk er vel bare forbokstaven når det gjelder utstyr og komfort. Samme varmeapparat – eller mangel på sådant – som Bobla, og en upraktisk forhøyning bakerst på vareromsgulvet for å få plass til motoren, bidro heller ikke til å gjøre den veldig praktisk.

Men med motoren bak  var i alle fall framkommeligheten på vinterføre god.
Som de fleste andre nyttekjøretøyer  levde mange av disse bilene et hardt liv. Det var mange tunge lass og lange dager – og ofte ikke så mye stell og omsorg å få for en gammel sliter...

Det gjør at det til tross for et anstendig antall produserte biler, nå er forholdsvis tynt igjen i rekkene av de første Transporter-generasjonene. De som fortsatt finnes, bærer ofte tydelig preg av tidens tann.

Men for en gammel Transporter finnes det definitivt hjelp å få.

Denne Transporteren ble hevdet å være eldst i verden

Egen avdeling for restaurering og service

Det finnes håp - selv for de hardest rammede - hos disse gutta på VW Heritage senteri Hannover.
Det finnes håp - selv for de hardest rammede - hos disse gutta på VW Heritage senter i Hannover.

For et par år siden åpnet nemlig VW et 7.000 kvadratmeter stort bygg for lagring og restaurering av VW nyttekjøretøyer i Hannover.

Der sysselsettes 13 ansatte med nettopp oppussing av disse bilene. Ingen jobb er for liten og ingen for stor, etter det vi erfarer ved vårt besøk.

Enten du trenger et oljeskift og service  – eller om du nettopp har dratt bilen opp av en myr etter 20 år og trenger full restaurering. Dette er stedet for deg.

VW Caravelle T3 – 80-tallets kasseracer

De samme som jobbet med produksjon

Akkuratdenne skal forbli urestaurert og stilles ut slik som den er. En helt originalav de aller, aller første eksemplarene av VW Transporter.
Akkurat denne skal forbli urestaurert og stilles ut slik som den er. En helt original av de aller, aller første eksemplarene av VW Transporter.

Mange av de som jobber her har også jobbet med produksjon av disse bilene den gang de var nye, så kompetansen skal det ikke være noe å si på. Delelageret er også rikholdig. Disse bilene har jo de siste årene blitt såpass populære at flere deler nyproduseres.

Det som ikke finnes – ja, det lages på huset. Der finnes nemlig en imponerende maskinpark bestående av fresemaskiner, dreiebenker og maskiner for bearbeiding av plater, for å nevne noe.

Etter det vi kan bedømme ut i fra vårt besøk så går de svært grundig til verks. En bil var inne kun for service og motorjustering. En annen – en campingbil fra Westfalia – var nettopp demontert, og eieren fikk en status på hva som måtte gjøres.

Mens en tredje bil var i montering etter en omfattende rustreparasjon, noe som innbefattet ny frontplate, deler av gulvet nylaget og en helt ny karosseriside – bare for å nevne noe. Denne bilen var plukket fullstendig ned og settes omstendig i sammen igjen med nye deler.

Dette er bilen VW aldri bygde

Håndverk og yrkesstolthet

Detvar gøy å med selvsyn få se håndverkere som praktiserer glemte deler avbiloppretteryrket med MYE stolthet!
Det var gøy å med selvsyn få se håndverkere som praktiserer glemte deler av biloppretteryrket med MYE stolthet!

Her utøves også gammelt håndverk. Det tinnsparkles, MIG-sveises, oppretterhammer og mothold brukes, og bilene er så godt som håndbygde av folk med stolthet over yrket og faget sitt.

Men smaker det, så koster det. Selvfølgelig avhengig av utgangspunktet, og hvor bra eller dårlig dette er.

Har man en bil som man ønsker å bygge om, så fikses dette også. Både senking, andre felger, motortrimming og customlakk fikses om det er det kunden ønsker.

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn

Kan koste en million kroner

Ikkealle kundene velger original bil. Her var det kule felger, senkesett og et parWeber forgassere som trengte justering.
Ikke alle kundene velger original bil. Her var det kule felger, senkesett og et par Weber forgassere som trengte justering.

Full pakke med motoroverhaling, grundig karosserireparasjon, nye vinduer og nytt interiør, kan fort komme opp i mer enn 100.000 euro. Vi snakker da fort om én million kroner – kanskje mer om man medregner innkjøp. Selv dårlige prosjekter begynner å koste mye penger.

Aller mest populære er "sambabussene" med campinginnreding og takvinduer. Men både alminnelige varebiler og pickuper har også en stigende verdi. Vi snakker om flere hundre tusen kroner – ja, over millionen for de mest ettertraktede bilene.

VW T2: Bil-legenden ble produsert i 56 år!

Leiemulighet

Det sier seg selv at ikke like mange som har lyst, har råd. Ett alternativ da kan være å leie. De har nemlig satt i stand noen biler som leies ut, slik at om man har en drøm om ferie i gammel folkevognbuss, så kan den allikevel realiseres – uten at man må pantsette huset.

Denble levert til heritage-senteret nærmest i bæreposer og søplesekker. Noenmåneder og nesten  1. million kronersenere ser den slik ut. Klar for overlevering til kunde.
Den ble levert til heritage-senteret nærmest i bæreposer og søplesekker. Noen måneder og nesten  1. million kroner senere ser den slik ut. Klar for overlevering til kunde.

Alle restauringer dokumenteres omfattende med bilder og nøye beskrivelser, steg for steg, og følger med i permer når bilen er ferdig.

Målet er at bilene som forlater dette stedet – hvor de også en gang i tiden ble produsert nye – skal være blant de beste i verden.

Etter å ha sett den møysommelige prosessen fra vrak til ferdig bil, så er det liten grunn til å tvile på nettopp det.

Tro det eller ei - denne VW-en er en Porsche!

 

Denne ble solgt for 350.000 kroner!

 

VWSamba-bus har blitt en skikkelig klassiker og legende, tross sitt noe beskjedne opphav.
VW Samba-bus har blitt en skikkelig klassiker og legende, tross sitt noe beskjedne opphav.
Laster inn forumet...