Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2007 var Range Rover Sport Supercharged en av de aller, aller dyreste bilene på markedet her i Norge. Du måtte lette kontoen for minst 2 millioner kroner for å sikre deg navnet ditt i vognkortet.

Men etter 155.000 kilometer kan denne bilen plutselig bli din for bare 369.000 kroner. Det er langt mer overkommelig.

Og selv om denne bilen har rukket å bli åtte år gammel, er det fortsatt en bad ass-SUV å dra med seg opp på hytta i påskeferien.

Les også: Den nye modellen er blitt 100.000 billigere

390 hestekrefter

Joda, den er ikke miljøvennlig. Og prøver ikke å skjule det. Så hvis naboen har elbil og solpanel på taket for å spare miljøet, må du nok beregne en del "hyggelige" diskusjoner etter skituren.

Da bør du passe på å IKKE nevne at CO2-utslippet er på 396 g/km, eller at forbruket er på godt over 2-liter ved småkjøring.

Men med 4,4-literen på 390 hk er i alle fall denne Range Rover Sport utstyrt med krefter som ikke gjør helt skam på "Sport"-delen av navnet. 

Klikk her for å se hele annonsen

Komfort og framkommelighet

Noen sportsbil er det likevel ikke. 0-100 km/t tar deg 7,5 sekunder, takket være høy vekt, vi snakker 2,6 tonn, og godt over middels mengde luftmotstand. 

Denne bilens force er komfort og framkommelighet. Og på disse områdene er den nærmest i en egen klasse.

Interiøret begynner å bli utdatert. Ikke minst infotainmentsystemet. Men så lenge det fungerer så er det bra.
Interiøret begynner å bli utdatert. Ikke minst infotainmentsystemet. Men så lenge det fungerer så er det bra.

Du sitter høyt, har god oversikt og et bagasjerom på 535 liter. Sistnevnte er altså betydelig mindre enn på en vanlig Range Rover. Men fortsatt stort nok for de fleste.

Bilen vi har funnet er dessuten uvanlig godt utstyrt. Her er det originalt DVD-anlegg, navigasjon, telefon, kjøleboks, takluke, hengerfeste – og noen digre felger. 

Her kan du lese om Range Rover Sport i Brooms bruktbilguide

Mye å se opp for

Det er riktignok ikke til å komme fra at denne generasjonen av Range Rover er belemret med en viss mengde kvalitetsproblemer. Vi siterer direkte fra Brooms egen bruktbilguide:

Som på mange andre engelske biler gjelder det å sjekke alt det elektriske nøye. Det er dessverre ikke uvanlig at det bor gremlins i ledningsnett og kontakter på Ranger Rover. ABS-sensorer er et svakt punkt. Rister det i rattet ved kjøring, kan det være feil på en ventil i styresystemet.

På de tidligste bilene kan det oppstå feil med drivakslene som igjen medfører at differensialen foran kan havarere.

Les også: Nå får du luksus-SUVen for rene folkebil-prisen

Garanti

Denne bilen leveres med bruktbilgaranti, står det i annonsen. Hva det innebærer kan det være lurt å sjekke opp litt grundig. Her finnes det veldig mange forskjellige varianter. Og på denne bilen ville vi helt klart hatt den best mulige dekningen i bakhånd.

Range Rover Sport er slett ikke redd for å prøve seg utenfor allfarvei.
Range Rover Sport er slett ikke redd for å prøve seg utenfor allfarvei.

Uansett må du regne med at en slik bil kommer til å by på noen uforutsette utgifter. Ja, en god del du kan forutsette også: Som bytte av slitedeler, servicer og drivstoff. ALT dette koster mye penger. Det er helst merkeverksteder som bør skru på disse bilene.

Så hvis du har AKKURAT nok til å kjøpe bilen, så er dette feil bil for deg. Du trenger en god porsjon ekstra midler.

Les også: Denne SUV-en har tapt seg 150.000 i året