Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Ford lanserte flerbruksbilen S-Max tilbake i 2006, revolusjonerte de på mange måter denne bilklassen.

S-Max fikk umiddelbart mye skryt for både kjøreegenskaper og design – i tillegg til at den ble rost for mye plass og svært praktiske interiørløsninger.

S-Max ble kåret til Årets bil i Europa, og har i mange år vært en stor opptur for Ford i vår del av verden.

Mye felles 

Her lyktes Ford også med å trekke til seg mange kunder som tidligere ikke hadde vurdert merket. S-Max har opp gjennom årene i praksis hatt få konkurrenter, det har vært med på å holde salget høyt gjennom hele livsløpet.

Samtidig med at S-Max ble lansert, kom Ford også med en helt ny utgave av sjuseteren Galaxy. Den er noe høyere enn S-Max, for øvrig er de to nesten helt like fram til C-stolpen. 

Mer avrundet design gjør at plassen i de to bakerste setene er mindre i S-Max. I Galaxy kan voksne også sitte helt bakerst på lengre turer, samtidig som er det er litt mer bagasjeplass med alle setene i bruk.

Galaxy har i mange år vært en populær bil hos familier som trenger godt over gjennomsnittet med plass.
Galaxy har i mange år vært en populær bil hos familier som trenger godt over gjennomsnittet med plass.

Les testen av Ford S-Max her:

Flyttes til Spania

Det begynner å bli en stund siden 2006, og slik sett er det ikke rart at produksjonen av både S-Max og Galaxy nå er over.

De siste bilene rullet av samlebåndet ved Ford-fabrikken i belgiske Gent rett før jul. Den fabrikken er nå historie, den ble lagt ned da produksjonen av S-Max, Galaxy og Mondeo ble avsluttet i fjor. Mondeo kommer nå fra Spania, det skal også de nye generasjonene av S-Max og Galaxy gjøre.

Disse kommer til Norge senere i år, men etter det Broom får opplyst har importøren skaffet seg et lite lager av både S-Max og Galaxy, slik at de kan tilby biler også underveis i ventetiden på de nye.

Krigssone? Nei, dette er faktisk en bilfabrikk

Bruktmarkedet 

Hvis ikke, er bruktmarkedet naturligvis et alternativ. Der er det mye å velge mellom av begge modeller.

De rimeligste S-Maxene er toseters varebiler, de starter på rundt 50.000 kroner. For personbil må du ut med minst 100.000 kroner. De aller rimeligste har gjerne høy kilometerstand og i noen tilfeller bare fem seter. 

For rundt 150.000 kroner begynner du å få en pen og kurant bil som ikke har gått altfor langt.

Denne startet et eventyr for Volvo

Prisene varierer 

Galaxy starter på sin side rundt 130.000 kroner som personbil. Også her snakker vi voksen kilometerstand. Skal du ha en bil som ikke har gått altfor langt, bør du legge minimum rundt 170.000 kroner i bilkjøpet.Vær også obs på at prisene på begge modeller varierer ganske mye i forhold til motor og utstyrsgrad. Attraktive utgaver koster mer enn de mer ordinære.

Det var en del problemer med de aller første årsmodellene, etter det har kvaliteten vært jevnt god på disse bilene.

LES OGSÅ: Utrolig mye familiebil for 200.000 kroner

Første generasjon S-Max er historie, blant nyhetene på andre generasjon er at den kommer med firehjulstrekk i flere motorkombinasjoner.
Første generasjon S-Max er historie, blant nyhetene på andre generasjon er at den kommer med firehjulstrekk i flere motorkombinasjoner.

Samme navn – men den ene bør du ligge unna

Laster inn forumet...