Volvo bekrefter spesial-versjoner av ny SUV
Og de blir spreke!
Denne uken er det internasjonal lansering av Volvos nye stor-SUV XC90. Broom er naturligvis på plass – for å gi sitt førsteintrykk av en bil det er ambisjoner om å selge hele 1.000 eksemplarer av i Norge.
Det er i utgangspunktet fire ulike motorer å velge mellom: D4 190 hk (diesel), D5 225 hk (diesel), T5 254 hk (bensin), T6 320 hk (bensin) og den ladbare hybriden T8, som byr på hele 400 hk.
Nå er det bestemt at Volvos samarbeidspartner Polestar, som driver med tuning, skal få slå seg løs også med XC90.
Men én ting får de ikke lov til...
Les også: Volvos super-SUV blir både råsterk og miljøvennlig
T8 skal ikke overgås
Polestar har de siste årene blant annet laget spesialversjoner av både V40 og S60/V60. Dette er de råeste Volvoene som noen gang er produsert – med ytelser som skal kunne måle seg med sportslige biler fra Audi, BMW og Mercedes.
Volvo er tydeligvis interessert i å fortsette og utvide samarbeidet. De har imidlertid gitt grei beskjed om en ting: Toppeffekten i hybriden T8, på 400 hk, skal ikke overgås.
Det vi dermed kan forvente oss rent effektmessig, er en mellomting mellom T6 og T8, og en råsprek dieselmotor på godt over 225 hk som finnes i D5.
Les også: Her er prisene på nye Volvo XC90
Populære
Men Polestar handler om langt mer enn å bare trimme motorer. For å gjøre bilen bedre egnet til å kjøre mer sportslig, vil chassiset og demperne bli strammet opp.
Sterkere bremser er også nødvendig. Trolig blir de signert Brembo.
Akkurat som på AMG-bilene til Mercedes og M-bilene til BMW, vil det også bli mer utagerende styling på Polestar-modellene.
Og akkurat denne oppskriften har vist seg å være mer populær enn Volvo selv hadde trodd. Salgsresultatene for V60/S60 Polestar har overgått alle forventninger.
Les også: SUV-duell: Volvo XC60 vs BMW X3
Kommer neste år
Nye XC90 kommer til Norge etter påske. Men hvis du vil ha en Polestar-variant, må du smøre deg med tålmodighet. Det er ikke ventet at spesialmodellene vil være klare før i 2016.
I mellomtiden kan du imidlertid slå deg til ro med at den ladbare hybriden T8 tross alt blir effektkongen. Den skal fikse 0-100 km/t på 5,9 sekunder, og gjør det samtidig som snittforbruket er oppgitt til bare 0,25 l/mil.
PS: Følg med på broom.no utover i uka – for å høre hva vi synes om å kjøre nye Volvo XC90.
Les også: Mye spennende fra Volvo - sjekk denne