Porsche har planer om en ren elbil. Den skal ligne mye på 911 (bildet) - men får fire dører. Det blir altså en litt mindre og mer sportslig versjon av Panamera.
Porsche har planer om en ren elbil. Den skal ligne mye på 911 (bildet) - men får fire dører. Det blir altså en litt mindre og mer sportslig versjon av Panamera.

Se opp – nå vil Porsche lage tidenes Norgesmodell!

Har planer om en elektrisk, firedørs sportsbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Porsche går stadig nye veier. Først var det SUVen Cayenne som dessuten kunne gå på diesel (!), så kom sedanen Panamera, kompakt-SUVen Macan og etterhvert har de også fått flere ladbare hybrider.

Men nå avslører det britiske nettstedet Car at det er enda en ny og banebrytende modell på vei. Porche planlegger nemlig en ren elbil! Ikke bare det, den skal få særdeles imponerende rekkevidde, firehjulstrekk og fire dører.

Les også: Derfor kan elbil være en dårlig investering

717

Ja, det høres jo besnærende ut. Ikke minst om vi tar hensyn til de svært gunstige avgiftsordningene vi har for elbiler i Norge. Dette har potensial til å bli den aller første Porschen som kan bli en volummodell her hjemme. 

Dette kan også bli den første virkelige konkurrenten til Tesla Model S Dual Drive. 

Den skal baseres på VWs siste plattform, som skal brukes til blant andre neste generasjon av Panamera og Bentley Continental. 

Ifølge Car får e-Porschen betegnelsen 717.

Les også: Byttet til elbil - sparer 40.000 kroner i året

Porsche Panamera er tilgjengelig som ladbar hybrid. Men nå vil Porsche lage en en ren elbil også. (AP Photo/Eugene Hoshiko)
Porsche Panamera er tilgjengelig som ladbar hybrid. Men nå vil Porsche lage en en ren elbil også. (AP Photo/Eugene Hoshiko)

To motorer

717 blir med andre ord ingen elektrisk Panamera, men snarere en helt ny, firedørs modell – som skal hente mye av designet fra 911. Utseendet skal ifølge ryktene bli ganske så likt den klassiske sportsbilen. 

Elbilen vil få både firehjulsdrift, med en elektrisk motor til hver aksel, og firehjulssving. Den vil bli tilgjengelig både med vanlig fjæring og luftfjæring.

Les også: Elbil-suksessen har fått en storebror

Rekevidde og effekt

Kilden som Car har snakket med, forteller dessuten at den vil leveres med tre ulike effektuttak - 400, 500 og 600 hk.

Målet er dessuten at rekkevidden skal være i overkant av 300 miles, noe som tilsvarer nærmere 500 kilometer. 

Både effekt og rekkevidde er omtrent på nivå med Tesla. Og det er nok neppe tilfeldig.

Les også: Dette er den beste elbilen i kulda

2019

Foreløpig tilsier ryktene at bilen skal lanseres tidlig i 2019. Det er vanskelig å spå hvordan avgiftssystemet på biler i Norge er da. Mye kan skje de neste årene, etter hvert som andelen elbiler bare blir større og større.

Men det er lite som tyder på at politikerne vil gå helt bort fra å ha en god del fordeler knyttet opp til elbilene. Og kanskje vil nettopp avgiftsfritaket fortsatt være med oss i 2019. I tilfelle tror vi det er mange som aldri har vurdert elbil, som plutselig vurderer muligheten likevel.

Hva synes du – ønsker du en elektrisk Porsche velkommen?

Les også: Elbil vs tog: Hva er raskest?