Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo selger stor-SUVen XC90 over en lav sko. De kan vise til oppsiktvekkende tall med tanke på forhåndsbestillinger. Hele 531 nordmenn sitter akkurat nå å tvinner tommeltotter mens de venter på å få se, prøve og hente den nye bilen sin. Trolig vil minst 1.000 bli solgt i løpet av året. Og det er nærmest uhørt i dette segmentet.

Akkurat nå er det internasjonal presselansering av bilen i varme, innbydende og solrike Barcelona. Og vår egen bilekspert er naturligvis på plass for å sjekke ut hva han synes.

Nå er vi spente på å høre førsteinntrykket:

Les også: SUVen blir 150.000 kroner billigere

- ALT er nytt

- Ring, ring ...

- Heisann, Vegard. Jeg beklager at jeg ikke har fått svart deg tidligere. Men her har det gått slag i slag – og jeg har rett og slett prioritert å kjøre bil framfor å sitte i telefonen. Så nå tipper jeg du er spent.

- Det skal jeg love deg! Dette er jo en utrolig viktig bil for Volvo

- Ja, og vet du hva. Det merkes! Det er ikke en eneste del fra forrige XC90 som kan brukes på denne bilen. ALT er nytt. Det er forsåvidt bare sånn det skal være. Poenget mitt er bare at Volvo virkelig har lagt seg i selen med denne bilen. De vil opp å krige med premiumbilene fra Tyskland. Og det kommer de til å klare!

Les også: Slik tok broom.no farvel med forrige XC90

Bakfra er det ingen problemer å se at dette er en XC090. Her er det mye som minner om utgående modell.
Bakfra er det ingen problemer å se at dette er en XC090. Her er det mye som minner om utgående modell.

- Går som ei kule

Nye XC90 bygger på den nye SPA-plattformen til Volvo – og har helt nye motorer. Blant annet en ladbar hybrid, T8, som har 400 hk.

- Hvilke biler har du fått kjøre i dag?

- Jeg har fått meg en tur i T8-en, og det som blir volummodellen hjemme i Norge, nemlig D5. Den har en dieselmotoren på 225 hk, og det er den siste jeg har kjørt mest. 

- Hva synes du så langt?

- T8en går som ei kule. Der er det virkelig fraspark. Bare så det er sagt. D5en er imidlertid sprek den også. 0-100 km/t på godt under 8 sekunder lar seg høre. Dieselmotoren jobber dessuten effektivt, og stort sett veldig stille.

- Volvo har forøvrig lagt innsats i å fjerne støy i coupeen, og det er veldig viktig for å være en seriøs konkurrent til Audi, Mercedes og BMW. Det er lite som kan ødelegge kjøreopplevelsen mer enn plagsom hjul- og vindstøy.

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilen usett

Plass nok til syv - voksne!

Som ventet er det også veldig god plass. Den nye er naturligvis enda større enn forgjengeren, og er en av få biler som faktisk kan tilby kurant sittekomfort for syv. Voksne.

- De to bakerste setene er plassert litt inn mot midten, slik at du har litt bedre utsikt framover. Alle opptil 175 cm kan fint sitte her. Og selv med alle setene i bruk, er det 350 liter bagasjeplass igjen, forteller Benny.

- Apropos stor bil. Du kommer jo rett fra vinterferie i USA, der du har rattet rundt i en diger Tahoe i dagesvis. I forhold til den blir vel XC90 liten?

- He, he, det er en helt annen bil, ja. Men du skal virkelig være ganske sær om ikke XC90 er stor nok for deg. Hvis du dropper de to bakerste setene er det nesten 700 liter til rådighet.

Les også: Avslørt: Her er fremtidens Volvo

Interiøret er virkelig helt umulig å kjenne igjen i XC90. Her har det skjedd en revolusjon...
Interiøret er virkelig helt umulig å kjenne igjen i XC90. Her har det skjedd en revolusjon...

Infotainmentsystem krever tilvenning

Utover god plass og sikkerhet, er også Volvo kjent for er setekomforten. Her har svenskene etter manges mening vært i en egen klasse.

- Synes du de følger de opp den trenden her?

- Absolutt! Dette er verdensklasse. Interiøret forøvrig er også veldig bra. Det er høy materialkvalitet og god finish, slik det må være. Og den store iPhone-lignende skjermen på dashbordet styrer alt, fra varmen i setene, klimaanlegg, stereo og navigasjon. Det gjør at det er veldig få fysiske knapper, og det krever litt tilvenning. Men det ser i alle fall langt mer ryddig ut enn i noen annen Volvo.

Les også: Dette er bilene Volvo aldri laget

- Gled dere

- Dette høres jo veldig bra ut. Men det finnes vel noe du ikke er helt fornøyd med også?

- Nja, det er ikke akkurat en Porsche Cayenne eller BMW X5 når det kommer til kjøreegenskapene. Volvo har nok tatt et bevisst valg om å satse på komfort. Innimellom savner jeg litt av de såkalte "dynamiske" kjøreegenskapene fra tyskerne.

- Men du, nå vil jeg kjøre mer bil. Vi får prates mer når jeg kommer hjem. Men jeg har en beskjed til de 531 nordmennene som sitter der hjemme og venter: Gled dere!

Les også: Denne Volvoen har du aldri sett!