Nordmenn blir bare mer og mer opptatt av firehjulsdrift, og har en forkjærlighet for litt høyreiste stasjonsvogner med off road-styling. Derfor kan nye tyde på at VW Passat Alltrack kan bli en suksess.
Nordmenn blir bare mer og mer opptatt av firehjulsdrift, og har en forkjærlighet for litt høyreiste stasjonsvogner med off road-styling. Derfor kan nye tyde på at VW Passat Alltrack kan bli en suksess.

Dette kan bli en Norges-favoritt

Ny Passat på vei – allerede.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke før har vi fått på plass nye Passat hos de norske forhandlerne, så kommer saktens VW med nok en ny modell. Tidligere enn vi hadde trodd, viser de nå fram andre generasjon av Passat Alltrack. Den litt mer off road-pregede stasjonsvognen.

Kort sagt, nok en ypperlig bil for norske vintre.

Dette er andre generasjon av Alltrack – og den har fått litt mer sæpreg enn den første. Også innvendig.

Les testen av nye Passat her

I strupen på Volvo

Alltrack har allerede vist seg å være en salgssuksess. Den ble lansert første gang i 2012, og kombinasjonen av kjøreegenskapene til en personbil, litt ekstra bakkeklaring, de praktiske fordelent til en stasjonsvogn og litt barskere utseende traff blink.

Og mens den "vanlige" Passaten må krige mot nye Mondeo om kundene, er Alltrack i et litt annet segment. Den skal først og fremst knive med den etterhvert aldrende XC70.

Les også: 124.470 nordmenn har kjøpt denne

Kommer i september

Den nye Alltracken skal vises først gang på bilmessen i Geneve i starten av mars. Men bilen blir ikke å finne hos forhandlerne før tidligst i september. Da prioriteres de viktigste markedene først.

Norge er jo ikke akkurat store når det kommer til salgsvolum, sammenlignet med mange andre land. Men vår forkjærlighet for denne typen biler, kan kanskje sørge for at vi kommer litt lenger fram i køen enn vanlig.

Bilen du ser bilder av her har fått økt bakkeklaringen med 27,5 mm. Det er standard med Haldex firehjulsdrift og utover plastdetaljer rundt hjulbuene og skliplater foran og bak, har den litt annerledes fanger foran.

Les også: Sjekk ut Håkons 1975-modell Passat her

Interiøret i Passat Alltrack er i utgangspunktet veldig likt det du finner i en vanlig Passat. Men alcantara-setetrekk er standard.
Interiøret i Passat Alltrack er i utgangspunktet veldig likt det du finner i en vanlig Passat. Men alcantara-setetrekk er standard.

Nytt kjøreprogram

Alltrack får også en helt nytt kjøreprogram, i tillegg til Eco, Normal og Sport, som den vanlige Passaten har. Det nye heter, naturligvis, Off Road. Hvis du velger dette, tilpasses gass- og bremserespons og bilen får for eksempel ikke lov til å trille bakover når du kjører oppover en bakke.

Trailer Assist er også standardutstyr, og er et system som gjør det lettere å rygge med henger.

Les også: Er dette Norges lekreste Passat CC?

Sterke motorer

På innsiden er seter trukket med alcantara standard – og du kan velge mellom en del nye skinntyper som ekstrautstyr. De nye og oppgraderte infotainmentsystemene er naturligvis også på plass.

Det tre bensin- og to dieselmotorer å velge mellom. De som går på bensin har 150 eller 220 hk, mens dieselalternativene er 150, 190 og 240 hk.

På modellene med 220 hk bensin, 190 og 240 hk diesel, er DSG automatgir standard.

Les også: Her er folkevogna ingen har hørt om