Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo traff så til de grader blink, da de lanserte sin første SUV – den store og sikre XC90. Den ble raskt en suksess, også på det viktige amerikanske markedet. 

Den seiglivede modellen har vært med oss helt siden 2002. Men de siste årene har den utvilsomt vært overmoden for å byttes ut. Og i år skjer det endelig.

Forhåndssalget startet allerede i fjor høst, med en "First Edition"-modell som kostet nøyaktig 1 million kroner. De nøyaktig 1.927 eksemplarene ble revet bort på en time! 120 av disse ble solgt til Norge.

Men det har såvisst ikke stoppet der. Nå opplyser Volvo Norge at 531 nordmenn har bestilt sin XC90. De fleste uten å ha hverken sett eller kjørt den.

Les også: Volvos nye SUV blir 150.000 kroner billigere

Knuser alle rekorder 

Det er en stor investering, og ikke minst en stor tilletserklæring til Volvo. Den rimeligste modellen koster nemlig 725.000 kroner. De aller, aller fleste vil nok legge på ekstrautstyr for både 100.000 og 200.000 kroner.

Målsetningen har hele tiden vært å selge 1.000 eksemplarer av XC90 i Norge i år. Det vil i tilfelle være en imponerende bragd i dette segmentet.

For å sette det litt i perspektiv: En av hovedkonkurrentene, BMW X5, satte ny salgsrekord i fjor. De solgte 526 eksemplarer ...

Du kan naturligvis bestille XC90 med R-design.
Du kan naturligvis bestille XC90 med R-design.

Les også: 120 nordmenn kjøpte millionbilene usett

Må skaffe flere biler

Nå ser det imidlertid ut til at selv de tilsynelatende høye XC90-ambisjonene kan være for lave.

- Ja, den pågangen vi har opplevd så langt er over all forventning. Vi har allerede begynt å se på muligheten for å skaffe enda flere biler, forteller Rune Gutteberg Hansen som er PR- og informasjonssjef i Volvo Norge.

Rundt 400 av bestillingene er på D5-modellen med dieselmotor på 225 hk, og en startpris på drøyt 800.000 kroner.

Rune Gutteberg Hansen.
Rune Gutteberg Hansen.

Faktisk er så mye som 20 prosent av bestillingene på toppmodellen, den ladbare hybriden T8. Her er det 400 hk og 0-100 km/t på 5,9 sekunder, samtidig som snittforbruket er oppgitt til bare 0,25 l/mil.

Les også: Volvo XC90: Derfor er denne bilen så dårlig

Blir forsinket

Produksjonen startet i uke 5. Men ny plattform og ny produksjonsmetode har gjort at leveringen bli forsinket.

Meningen var at de skulle være klare for lansering i Norge i mars – nå ligger det an til å bli mai i stedet.

Det er fem motoralternativer fra start: D4 190 hk (diesel), D5 225 hk (diesel), T5 254 hk (bensin), T6 320 hk (bensin) og den ladbare hybriden T8, på 400 hk.

Les også: Dette er verden mest solgte SUVer

Typisk Volvo

I kjent stil blir XC90 en svært familievennlig modell. Her er det et digert bagasjerom og mulighet for en tredje seterad, slik at du har en syvseter.

Innvendig blir det helt nytt infotainmentsystem med en diger touchskjerm, som blant annet kan kobles opp mot smarttelefoner.

Og takket være vektbesparelse og effektive motorer er forbruket redusert. Snittforbruket på D5-modellen er på 0,58 l/mil.

NB: Akkurat nå er Brooms bilekspert, Benny Christensen, på lansering av XC90. Og ganske snart vil han komme med sitt førsteinntrykk av bilen. FØLG MED!

Les også: Ikke råd til ny? Dette er de beste brukt-SUVene