Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med vinterføre på norske veier skal du ikke kjøre mange kilometerne før bilen din er skitten.

For å hindre at skitt og salt fester seg er anbefalingen fra NAF at du vasker bilen minst én gang i uka på vinteren dersom du kjører hver dag.

Da er det jo et behagelig alternativ å kjøre bilen gjennom et vaskeprogram på nærmeste bensinstasjon. Men blir bilen din skikkelig ren?

– Fare for rustdannelse

Sammen med fire kyndige NAF-ansatte har TV 2 hjelper deg testet åtte bilvaskemaskiner hos de største bensinstasjon-kjedene i landet.

I to omganger ble fire biler vasket grundig hos NAF, deretter kjørt i fem dager og så vasket i automatvask hos Statoil, Shell, Esso og Shell/7-eleven.

Med både avfetting, underspyling og børstevask skal selv det billigste vaskeprogrammet i utgangspunktet gjøre bilen din ren.

Vasketips fra NAF:

  • Finn deg en vaskehall og vask grundig for hånd og med høytrykksspyler flere ganger gjennom vinteren for å få bort salt og annet som sitter igjen i kriker og kroker på bilen.
  • Sjekk spesielt at lister, felger og bremsesystemet er vasket grundig.
  • Før du bruker voks/polish på bilen, sørg for at den er skinnende ren.
  • Vask bilen minst én gang i uka på vinterstid (med daglig kjøring).
  • Polere om høsten for at salt og skitt ikke skal sette seg, og polere om våren for å ta bort det som eventuelt har satt seg.

– Beklageligvis så har vi erfart at veldig ofte så får du ikke 100 prosent ren bil. Det sitter igjen møkk i kriker og kroker og særlig steder hvor det faktisk er fare for rustdannelse hvis det får lov å sitte der i en lengre periode, sier testansvarlig og kommunikasjonssjef hos NAF, Jan-Ivar Engebretsen.

Hyppigste feilen på EU-kontrollen

Ifølge NAF er den hyppigste feilen som blir anmerket på EU-kontrollen rust i bremsesystemet på baksiden av hjulene, nærmere bestemt på baksiden av bremseskiva. Dette er forårsaket av dårlig vask og vedlikehold.

NAF var dermed ekstra nøye da de sjekket om automatvasken gjorde rent rundt og på baksiden av hjulene. Men gang på gang måtte oppdaget de skitt og møkk.

– Se her, her sitter møkka igjen, sier testansvarlig Jan Ivar Engebretsen og peker mot tydelig skitne felger og bremsesystem på en av testbilene.

Så «rene» ble bilene

Bil etter bil rullet inn i vaskemaskinen uten overdrevent mye skitt og møkk, og rullet ut igjen tilsynelatende rene. Men da TV 2 hjelper deg og NAF sjekket bilen med en hvit klut etter vasken, så man hvor «ren» bilen egentlig var. Gjentatte ganger tørket NAFs ekspert over helt glatte flater og kunne tydelig se kluten trakk til seg sot, salt og asfaltrester.

Etter åtte vask var det kun to bilvaskemaskiner, én hos Shell/7-eleven og én hos Esso, som vasket godt nok. Oppsiktsvekkende nok vendte NAF tommelen ned for to andre stasjoner fra de samme kjedene. NAF-panelet var ikke fornøyd.

Slik testet vi: 

  • I to omganger ble fire biler vasket grundig med høytrykksspyler hos NAF. Deretter ble bilene kjørt i fem dager og så vasket i automatvask hos Statoil, Shell, Esso og Shell/7-eleven.
  • Bilene ble vasket med standard vaskeprogram som koster mellom 179-199 kroner.
  • De fire bilene ble kun brukt til og fra jobb i testperioden.
  • En grundig sjekk av vasken ble gjort på hver stasjon rett etter vask.
  • Kun to av åtte bilvaskemaskiner vasket bilene helt rene.

– Man betaler 200 kroner og får en bil som egentlig er halvveis ren. Det er enkelte flater man må gå over selv etterpå og det er jo ikke det man betaler for, sier testdeltaker og driftsleder i NAF, Jan Lindberg (46).

NAF mener forbrukerne bør får tydeligere beskjed i forkant av vasken at det ikke er sikkert at bilen blir ren. Bensinstasjonene svarer at kundene derfor må henvende seg til de ansatte som kan gi dem veiledning i forkant.

– Det var overraskende

Både Shell, Esso og Shell/7-eleven hevder at selv standardvasken skulle rengjort bilene grundig nok. Men lover kundene ny gratis vask dersom kundene ikke er fornøyde.

– Det er dessverre vanskelig for en vaskemaskin å komme til i kriker og kroker som for eksempel bak et dørhåndtak. At dere hevder at bakruten ikke ble ren er overraskende, og svært beklagelig, sier Ole-Petter Hagfors, markedsansvarlig for bilvask hos Shell Norge.

Hos de fleste bensinstasjonkjedene er forskjellen på et standard og et dyrere vaskeprogram at man får ekstra polering. Men det er ikke nødvendigvis lurt, dersom bilen ikke er skikkelig ren.

– Da legges polishen bare over møkka som sitter igjen, og da får det ligge og jobbe som igjen kan være grobunn for rustdannelse. Derfor er det viktig å vaske grundig før polering, forteller Engebretsen i NAF.

Tre av testens åtte stasjoner var hos Statoil. Men ingen av Statoils «Gullvasker» gjorde jobben godt nok. Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas innrømmer også at det er tryggere å vaske bilen med høytrykksspyler for en skikkelig grundig vask.

– Det kan være tøft for maskinene å få bilen helt ren. Sånn er det i Norge på vinteren. Skal man får bort absolutt alt så må man fram med høytrykksspyleren av og til. Men 200 kroner er en billig investering for bilen din, og det dummeste man gjør er å ikke vaske i det hele tatt, sier Heldaas.

TV 2 hjelper deg sendes torsdag klokken 20.30.

Vis flere