Endelig, nå skal de lage stasjonsvogn
Dette er det mange som har ventet på.
De lekre linjene du ser på bildet over er signert Kias sjefsdesigner i Europa - Gregory Guillaume. Og det ser vel mest av alt ut som en tysk statusbil. Men neida, dette er folkelige Kia sitt konsept, som skal vises fram på bilutstillingen i Geneve neste måned.
Den har fått navnet Sportsspace. Og det er den første stasjonsvogna merket har å by på i dette segmentet. Og vi har ikke annet å si enn ENDELIG!
For produksjonsmodellen, og vi forventer at den kommer, kan virkelig bli et stilig og prisgunstig alternativ i sin klasse.
Pris og utstyr
Vi vil anta at størrelsen på denne bilen tilsier D-segmentet, altså en knalltøff klasse, der konkurrentene heter VW Passat, Ford Mondeo og Mazda 6.
Kias viktigste våpen for å sikre seg kunder vil trolig bli markedets beste garanti, stilig design, mye utstyr og lav pris.
Konseptbilen er riktignok laget for fire, men innen den går i produksjon regner vi med at den får tre plasser i baksetet.
Les også: Denne SUV-en er kansje Norges tryggeste nybilkjøp
Premium-inspirert
Interiøret har også fått en kraftig oppgradering. Her er det tatt flere steg videre fra dagens modeller. Hvis dette bærer bud om hva Kia har på gang, så er det tydelig at biler statusbiler som Audi, BMW og Mercedes har vært inspirasjonen.
Det er en stor skjerm som stikker opp på dashbrodet, og instrumenthuset er også alt annet enn tradisjonelt. Her er det didgitale instrumenter som gjelder. Slik vi ser at blant annet at Audi har begynt med.
Les også: Dropp stasjonsvogn - spar mye penger
Høye ambisjoner
- Vi ville designe en helt ny type grand tourer, en bil for aktive mennesker som ønsker god plass for helgeturen og lengre kjøreturer, men som ikke vil kompromisse med stil, komfort og sporty utseende, sier Guillaume.
Det er naturligvis høye ambisjoner. Og inntil vi vet mer om drivlinje og kjøreegenskaper er det vanskelig å si om de har lykkes.
Les også: Du har råd til å kjøpe - men har du råd til å eie
Firehjulsdrift
Så langt er det imidlertid lite teknisk informasjon om ytelser, motorer og plass.
Men vi håper at den blir tilgjengelig med litt mer krefter enn Optima. Det trengs for å matche utseendet.
Også er det jo lov å krysse fingrene for firehjulsdrift. Det er jo det som gjelder på det norske markedet om dagen.
Mer informasjon kommer garantert når bilen vises fram i Geneve. Vi lover å holde dere oppdatert.