Klikk for å endre bildetekst
Klikk for å endre bildetekst

Nå feirer de en viktig milepæl

Denne bilprodusenten er ikke som alle andre.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De er bitte små som bilprodusent, de er litt rare og de er litt sære. Men de som kjøper bilene elsker de ofte. Jada, det er japanske Subaru vi snakker om.

Nå feirer de en milepæl i sin produksjon.

15 millioner motorer med rar lyd

Subaru er kanskje aller mest kjent for sine firehjulsdrift-modeller i kombinasjon med en litt merkelig motorlyd. En lyd som høres ut som noe midt i mellom en folkevogn boble og en klassisk Porsche.

Det er ikke helt tilfeldig. Den særegne lyden kommer fra den sære motoren som – i likhet med nettopp folkevogna og den klassiske Porschen – er en boksermotor. Men i Subaru var denne vannavkjølt, og ikke luftavkjølt.

Slik skapte Subaru en helt ny bil-trend

Startet i 1966

Første Subaru  med
boksermotor. Subaru 1000 fra 1966.
Første Subaru  med boksermotor. Subaru 1000 fra 1966.

Den første boksermotoren laget de allerede i 1966. Den var på 1.000 ccm og het EA52. Ytelsen var på den gang anstendige 55 hk. Motoren fantes i Subaru 1000.

Nå – 49 år senere – har de produsert hele 15 millioner boksermotorer! Nummer 15 millioner heter FB 25 og er en 2,5-liters bensinmotor på 175 hk. Den blir å finne mellom forskjermene på Legacy og Outback.

Les vår test av helt nye Subaru Outback her:

Boksermotoren har den fordelen at den er lav, flat og gir bilen et lavt tyngdepunkt. Det er positivt for kjøreegenskapene.

Har fått ned forbruket

Boksermotor med lavt tyngdepunkt og firehjulstrekk kan være
en vinnerkombinasjon.
Boksermotor med lavt tyngdepunkt og firehjulstrekk kan være en vinnerkombinasjon.

Ulempen er at bensinforbruket er noe høyere en på tradisjonelle motorer, selv om Subaru de siste årene har klart å få dette ned på et akseptabelt nivå. Alle motorene tilfredsstiller Euro 6-kravene.

Som det meste andre som kommer fra Japan er de også svært slitesterke.

Firehjulstrekk er jo en annen Subaru-greie. Ikke at de på noen måte er alene om det, men også her har den lille produsenten funnet sin egen måte å gjøre ting på.

De har nemlig, i motsetning til veldig mange andre, et helt symmetrisk system. Et system som så dagens lys allerede i 1972, og som siden nesten har blitt et salgs varemerke.

En av de morsomste bruktbilene du kan kjøpe

Kunne brukt fra Toyota

Man kan saktens undres litt over hvorfor en liten produsent velger å gjøre ting helt på sin egen måte. Særlig med tanke på at de er en del av Fuji Heavy Industris, og slik sett delvis innunder Toyota-paraplyen – og at de dermed garantert kunne brukt deres motorer og drivlinjer for en billig penge, framfor å "finne opp hjulet" selv.

Dette er selvfølgelig et helt bevisst valg for for å styrke merkevaren og særegenheten.

Riktige valg

Det skjer mye hos Subaru om dagen. Helt nye Outback er på
plass og Subaru Levorg på bildet over lanseres også snart.
Det skjer mye hos Subaru om dagen. Helt nye Outback er på plass og Subaru Levorg på bildet over lanseres også snart.

Det har vist seg å være både viktig og riktig for å overleve i et tøft marked blant de store, hvor ofte særegenheter og rare løsninger viker plassen for strømlinjeformet produksjon og deling av både motorer og drivlinjer.

Vi gratulerer Subaru med milepælen, og håper de fortsatt tør å være litt annerledes også framover.

Video: Trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas Subaru