Mobbeekspert: – Elever avtaler å droppe bursdagen til ett barn

Barnebursdager kan bli rene popularitetskonkurranser. Ikke å komme i bursdag er en vanlig måte å ekskludere på, hevder mobbeekspert. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 har den siste tiden hatt flere saker på barn som nærmest blir sittende alene i sin egen bursdagsfest, fordi brorparten av de inviterte barna ikke stiller.

Dette ofte uten å gi beskjed.

– 15 glemmer ikke samtidig

Da Kristin Oudmayer begynte å reise rundt å holde foredrag om mobbing for noen år siden, hadde hun ikke hørt om problemstillingen. Men stadig ber foreldre henne snakke om de som opplever at ingen kommer i deres bursdag.

EKSPERT: Kristin Oudmayer mener at foreldre bør overtale barna sine til å gå i bursdager til klassekamerater. Foto: TV 2
EKSPERT: Kristin Oudmayer mener at foreldre bør overtale barna sine til å gå i bursdager til klassekamerater. Foto: TV 2

– Jeg har vanskelig for å tro at 15 barn glemmer den samme bursdagen samtidig. Jeg tror mange ikke syns det er så viktig å si fra. Man er kanskje ikke så interessert, mener Oudmayer.

Barn avtaler

Forfatteren og mobbeeksperten har hørt om tilfeller der flere elever har avtalt at de ikke skal gå i bursdagen til et barn. 

– De rotter seg sammen og finner på unnskyldninger overfor foreldrene. De vil markere at du er utenfor og vi ønsker ikke å ha noe med deg å gjøre. Det er skremmende at barn kan være så utspekulerte, men det kan de, hevder Oudmayer.

Bør overtale barna

– Noen blir provosert når jeg sier det. Men jeg mener at vi foreldre må stille krav om normal folkeskikk. Det holder ikke at barna tror det kommer til å bli kjedelig. De bør stille opp for sine klassevenner, mener Oudmayer.

Hun er opptatt av at det også er en nyttig erfaring for barn å oppleve at det kan bli hyggeligere enn de tror.

– Vi voksne må jo stille opp på arrangementer av plikt innimellom. Vi bør lære barna våre at alt ikke skal handle om det som står øverst på ønskelista. Selv om de tror det kommer til å bli kjedelig, bør de gå likevel. Vi voksne må tørre å stille de kravene.

Lærer Bjørndals metode

Læreren til Trine Eilertsen stilte helt tydelige krav til sine elever. Da Eilertsen gikk på ungdomsskolen, lærte hun en viktig lekse av sin lærer som skulle forme henne for livet.

– Jeg gikk i niende klasse. En dag banket det på døren. Der sto klasseforstanderen vår, lærer Bjørndal. Han ropte opp fem av oss, og vi måtte være med ham for å prate på et grupperom, forteller Eilertsen, som i dag er politisk redaktør i Aftenposten.

Læreren fortalte elevene sin at en jente i klassen var hjemme fra skolen med vondt i magen etter utestengelse og mobbing på skolen. Ingen av de fem elevene hadde vært med på mobbingen, og de forstod derfor ikke hvorfor lærer Bjørndal ville snakke med dem.

TOK GREP: Trine Eilertsen lærte en viktig lekse om ansvar av sin ungdomskolelærer.
TOK GREP: Trine Eilertsen lærte en viktig lekse om ansvar av sin ungdomskolelærer.

– Men kjære dere, dere er jo de eneste i klassen som kan gjøre noe med dette, var lærerens kontante svar.

Fikk strekk av læreren

Læreren hadde bevisst plukket ut de flinkeste og mest populære elevene i klassen til denne samtalen. 

– Han sa, jeg skammer meg over dere, for dere har aldri tatt tak i dette. Dere vet at dere kan gjøre noe med det, men dere har bare stått og sett på. Nå forventer jeg at dere gjør noe med det, var lærerens tydelige ord.

Eilertsen og klassekameratene kjente på skammen over å ikke ha gjort noe, og ganske snart tok de grep.

– Du holder kjeft!

Noen dager etter skulle den utsatte jenta lese høyt foran klassen. Noen av mobberne lo av henne som vanlig. Men da tok en av de populære guttene endelig grep.

– Du din idiot, du holder godt kjeft! 

Populære barn har et ekstra ansvar

Kristin Oudmayer er enig med lærer Bjørndalen i at populære elever har et ekstra ansvar.

– Uten tvil. For de som plager andre gjør det, fordi de kan, fordi ingen stopper dem, og fordi de får litt applaus for å være på kanten. Dersom de ikke lenger får denne applausen, vil verdien i å plage andre falle, mener Oudmayer, som ofte bruker historien om lærer Bjørndals metode når hun holder foredrag.