Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt fra starten av Tesla-eventyret, har kritiske røster stadig vekk påpekt at "bare vent til de andre bilprodusentene våkner, da blir ikke Tesla noe tess lenger". Men så gikk tiden, og fortsatt er Tesla alene om å tilby en stor, lekker og råsterk elbil  – som i tillegg kan leveres med 4x4.

Men nå er det snart duket for en seriøs utfordrer. BMW har allerede vist med både i3 og i8 at de kan lage kjøreglade og spreke miljøbiler. Inkludert elbil. 

Nå er det en ny i-modell som står for tur. Og den kan bli veldig interessant for norske bilkjøpere.

Les også: Fred først i Norge med banebrytende BMW

Stort potensial

Men ryktene sier foreløpig at BMW velger en ladbar hybrid-løsning, ala det de har gjort med stort hell i superbilen i8.

Det er altså ikke en ren elbil, slik som Tesla. Men i alle andre land enn Norge, vil BMWs modell konkurrere om de samme kundene som amerikaneren. 

Siden i3 og i8-navnene er brukt, er det nærliggende å tenke at den neste blir i5 eller i7. Det er i alle fall det som virker mest sannsynlig foreløpig.

Les også: Topp 10: Slik blir bruktbilhandelen en katastrofe

Avgiftsspørsmål 

Og tro ikke at det er langt fram i tid. Neida, BMW ser for seg en lansering allerede i 2018. Det betyr at vi kan være så heldige å se en konseptmodell på bilutstillingen i Frankfurt til høsten.

Prisen er ventet å bli omtrent på nivå med Tesla. Det betyr at BMW-en blir langt dyrere for norske bilkjøpere når avgiftene blir lagt til. Med mindre det har skjedd store ting med avgiftspolitikken innen den tid. Og med de norske politikerne bak rattet, som vingler mer enn en stupfull gruvearbeider, så skal vi saktens ikke utelukke akkurat det ...

Les også: Norske studenter snublet over BMWs fremtidsbil

Tesla Model S har virkelig skapt furore i bilverdenen.
Tesla Model S har virkelig skapt furore i bilverdenen.

Bygges på lang 5-serie

Ladbare hybrider blir bare mer og vanlig populære, også utenfor våre grenser. Derfor kan en slik modell ha minst like gode forutsetninger for å lykkes på det globale markedet.

I motsetning til i3 og i8 skal den nye modellen baseres på en allerede eksisterende modell - nemlig den lange versjonen av 5-serie som selges i Kina.

Den lange akselavstanden er gunstig med tanke på nødvendig plass til batterier.

For at ikke vekten skal bli for høy, skal det blant annet brukes magnesium i karosseriet.

Les også: Super-BMW satte råkjøringsrekord

Tre motorer!

I motsetning til i8 blir det for øvrig to elmotorer, og ikke bare en. Det vil ikke være noen mekanisk kobling mellom de to. Men de vil sørge for at den får firehjulsdrift ved behov.

Det er ventet at forbrenningsmotoren ikke blir den samme tresylindrede som brukes i i8. Den nye skal ventelig være på fire sylindre, og by på 245 hk.

Når en ligger til effekten fra elmotoren, skal det til slutt være særdeles hyggelige 544 hk til rådighet. Det borger for voldsomme ytelser. Men jada, Teslas Model S med dual drive og 700 hk blir nok ikke lett å bryne seg på likevel. Tesla har på mange måter lagt lista skyhøyt akkurat når det gjelder effekt, ytelser og rekkevidde.

Les vår test av BMWs elbilsuksess her