Dette kan bli prisgunstig og tøff familiebil

Særlig en ting kan være godt nytt for norske kjøpere.

Kia har mye bra på gang når det gjelder design. Optima er et godt eksempel på det. Nå skal snart fjerde generasjon av den stilige familiebilen vises fram. Her er et teaserbilde på hva vi har i vente.
Kia har mye bra på gang når det gjelder design. Optima er et godt eksempel på det. Nå skal snart fjerde generasjon av den stilige familiebilen vises fram. Her er et teaserbilde på hva vi har i vente.

Skal du ha en mellomstor familiebil i det såkalte D-segmentet, er det VW Passat og Ford Mondeo som er mest i vinden akkurat nå. Ja, også er det spennende at Mazda 6 også endelig kommer med firehjulstrekk.

Men hva om du vil ha noe annet – noe ikke alle de andre i barnehagen dukker opp med? Jo, da kan du for eksempel vurdere Kia. Ja, du leste riktig. Det er kanskje ikke det merkert som ligger lengst fremme i hjernebarken. Men husk at Kia har en lekker bil i dette segmentet – som heter Optima. 

Den skal om ikke så alt for lenge erstattes. Her kan du se den første teaseren av den nye modellen.

Les også: Utstyret du "må ha" når du kjøper bil

Romslig

Optima-konseptet du ser på bildet øverst i denne saken skal vises i all sin prakt i forbindelse med bilmessen i Geneve, som bare er noen uker unna.

Dette blir den ellevte modellen som blir laget fra Kias europeiske deisgnstudio i Frankfurt. Og det er tydelig at Kai ønsker å lage biler som passer inn bilparkene her i vår del av verden.

Mannen som er ansvarlig for designet heter Peter Schreyer og var i mange år en av VW-konsernets dyktigste designere, før Kia klarte å kapre ham.

Schreyer har klatret kjapt i gradene hos Kia og moderselskapet Hyundai. Han er i dag designsjef for begge merkene og har i tillegg tittelen president i selskapet.

Les også: Denne Kiaen er det mange nordmenn som har kjøpt

Hybrid

Den fjerde generasjon av Optima baseres på samme plattform som Hyundai Sonata.

Og planen er at den skal lanseres mot slutten av året – og den kommer både med dieselmotor og som hybrid, med diesel og elmotor.

Sistnevnte drivlinje er naturligvis høyaktull for det norske markedet, etter at dieselbiler er blitt svartelistet av politikerne.

I tillegg har Kia tradisjon for rimelige priser, og for å være rause med utstyr.

Det er men ...

Men det som virkelig trengs for at en slik bil skal kunne bli en norsk hit, er at den kommer som stasjonsvogn. Og nettopp det går det nå rykter om at den skal gjøre.

Koreanerne vil tilpasse seg det europeiske markedet, og en del av den strategien skal nettopp være å gjøre den mer praktisk enn en sedan.

Vi har naturligvis testet dagens Optima. Og vårt ønske er at den nye skal bli litt mer sporty å kjøre – både i forhold til rene ytelser og kjørefølelse. Kanskje kan hybriden by på litt mer fres ut av lyskryssene?

Uansett. Neste generasjon Optima KAN absolutt bli en spennende bil for norske kjøpere.

Hva tror du – er Kia Optima en aktuell bil for deg?

Les også: Er denne SUVen Norges tryggeste bilkjøp?