Dette er sportsbilen ingen ville bruke

Så og si ubrukt etter 43 år. Men nå får den en ny sjanse.

Det virker nesten som det hviler en forbannelse over denne bilen, for ingen vil kjøre den. Foto: ebay
Det virker nesten som det hviler en forbannelse over denne bilen, for ingen vil kjøre den. Foto: ebay

Denne historien er nesten like spesiell som bilen:

En snill pappa kjøpte bil til sin datter. Ikke noen hvilken som helst bil heller. Men en vakker, sølvfarget Porsche 914. Man skulle jo da tro at det ble jubel og glede i heimen.

Men dessverre - for både bil, datter og ikke minst for pappa ble det ikke det .Hun likte ikke bilen og brukte den svært lite.

Heller ikke eier nr to og tre brukte den

Porschen ble etter noe tid solgt videre. Denne gangen til en herre. Heller ikke han fikk brukt bilen noe større - uvisst av hvilken grunn.

Så fikk bilen smått om senn en tredje eier - som til alt overmål heller ikke fikk brukt bilen særlig mye.

Det er fjerde eieren som nå har avertert bilen etter å ha funnet den forlatt på en låve under et tykt støvlag.

På speedometeret er det kun ynkelige 8005 miles som er klokket inn - eller 12.833 kilometer for å være helt nøyaktig. Og det på 43 år! Det er nesten ikke til å tro ...

Bilen ble forleden lagt ut på den amerikanske auksjonssiden ebay.

Se hele annonsen her:

Hyggelig pris

Prisen burde skremme noen. Selger ba om  6950 dollar (rundt 53.000 kroner). Auksjonen er nå avsluttet, men det er uklart om bilen ble solgt, eller om den kan komme ut til salg igjen.

Les også: Slik importerer du drømmebilen

Bilens lave kilometerstand til tross, er den å betrakte et restaureringsobjekt.

Det er vel også all grunn til å tro at bilen er komplett, helt original og urørt - igjen med tanke på den lave kilometerstanden.

Det er alltid et godt utgangspunkt og gjør jobben betydelig enklere.

Laget i samarbeid med VW

Porsche 914 ble produsert i samarbeid med Volkswagen mellom 1969 og 1976.

Porsche trengte en billigere innstegsmodell ettersom 911 var ganske kostbar, mens VW trengte en sporty erstatter til sin aldrende og Boble-baserte Karmann Ghia.

Motoren i 914 kom fra VW 411 og var en firesylindret sak på 1,7 liter og ca. 80 hk, senere med 1,8-liter og 85 hk eller en 2-liter på 100 hk. Ikke all verden i en sportsbil – selv den gangen.

Hvilken motor som står i denne bilen vet ikke selgeren.

Porsche 911 RSR: Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv

Ingen flopp ...

Meningen var dog at Porsche skulle utstyre et antall biler med boksersekseren fra 911. Noe som også ble gjort, men bare i 3360 eksemplarer.

Det viste seg at prisen var vanskelig å holde nede og at disse bilene som kalles for 914/6 ble nesten like kostbare å produsere som 911-ene. Dermed forsvant ikke så rent lite av hensikten med bilen for Porsches del.

Men å si at bilen floppet blir allikevel feil. Nesten 120.000 eksemplarer ble produsert.

På de fleste markeder ble bilen utstyrt med Volkswagen/Porsche-logo, mens bilene som ble eksportert til USA – slik som bilen i denne annonsen – bare hadde Porsche-logo.

USA-bilene hadde også noen runde ikke altfor estetiske blinklyspå forskjermene, samt helrøde baklys som noen synes er tøffe.

Tro det eller ei - Porsche-vrak solgt for 350.000 kroner!

Gode kjøreegenskaper

På plussiden kan vi notere at byggkvaliteten og kjøreegenskapene er i velkjent Porsche-stil, altså veldig god.

Bilen fikk også skryt for god innvendig plass da den var ny, og den har et helt greit bagasjerom bak den midtmontert motoren, samt et bagasjerom foran.

Populariteten og dermed prisene på denne bilen har skutt i været den siste tiden og lite tyder på at den trenden kommer til å snu. Så kanskje er det ikke dumt å kjøpe en slik akkurat nå?

Les også: Dette var Porschen drømmedama skulle hatt ...

 

Les også: Gammel pickup tok helt av på nettet