Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2015 blir et svært viktig år for Volvo. I år skal de lansere den første "ekte" Volvoen på mange år – og etter den venter en rekke nye modeller.

Når vi skriver ekte Volvo, er det fordi nye XC90 er den første modellen som er utviklet etter at Volvo ble solgt fra Ford, og nå står på egne bein. 

XC90 erstatter en bil som kom på markedet helt tilbake i 2002. Volvo har med andre ord hatt god tid på seg!

Viktig dom 

I neste uke drar vi i Broom til Spania for å få kjøre nykommeren for aller første gang. Noen har imidlertid fått kjøre den allerede, ikke overraskende er det journalister fra land som er større enn Norge.

En av dem er Matt Prior som er biltester hos engelske Autocar. De er et av verdens ledende magasiner og nettsteder på bil. Dommen her er derfor viktig både for Volvo og XC90.

XC90 interiøret er også en smakebit på hva vi kan vente oss i andre Volvo-modeller framover.
XC90 interiøret er også en smakebit på hva vi kan vente oss i andre Volvo-modeller framover.

Helt ny – og mye ned i pris

Mye bedre å kjøre

Derfor regner vi med det var noen hos Volvo som dro et lettelsens sukk da han publiserte sin artikkel. Konklusjonen er nemlig svært positiv. Prior fastslår tidlig at dette er bilen Volvo ikke har råd til å bomme med - og at de heller ikke har gjort det.

Et av områdene der første XC90 virkelig føltes gammeldags mot slutten, var kjøreegenskapene. Den var rett og slett frakjørt av de fleste konkurrentene. Men her har det virkelig skjedd ting. 

Autocars mann roser nye XC90 for høy komfort, samtidig som mener bilen takler svinger på en svært god måte, særlig når vi snakker om en bil som veier over to tonn. Styrefølelsen får også skryt.

Volvo-sjefen er tydelig: Her får vi bare én sjanse

Stille motor 

Testbilen er toppmodellen Inscription, med 225-hesters dieselmotor. Autocar gjør et nummer ut av at Volvo nå kun satser på motorer med fire sylindre. Dette er med på å holde kostnadene nede, og gir Volvo mulighet til mer påkostede løsninger på andre områder.

225-hesteren er svært stille og karakteriseres som sterk over hele turtallsområdet. Girkassen får ikke like mye ros. Den reagerer litt tregt, samtidig som den girer litt for kjapt opp under aksellerasjon. Men dette skal Volvo angivelig finpusse på før lansering.

Fullverdig sjuseter, det er det ikke så mange av konkurrentene som kan skryte av å være.
Fullverdig sjuseter, det er det ikke så mange av konkurrentene som kan skryte av å være.

Denne XC90-selgeren må sies å være optimistisk ...

Mye plass 

Interiøret har vært et av trumfkortene til første XC90, og her får den nye mye skryt. Bilen er diger (4,95 meter lang) og skal ha tilstrekkelig plass for sju voksne.

De to setene helt bakerst er av samme størrelse som baksetene. Også her skal det være tilstrekkelig plass til beina, og i høyden.

Dessuten er det litt bagasjeplass igjen, også når alle setene er i bruk.

Autocar konkluderer dette punktet med at det ikke er mange flerbruksbiler som gjør sakene sine bedre enn XC90. 

Praktisk og fleksibel

Siste punkt i Autocars test, har overskriften "Burde jeg kjøpe den?". 

Her er konklusjonen et klart ja. "Jo mer tid du tilbringer i XC90, jo mer vil du verdsette de tingene den gjør bra", skriver Autocar, som fastslår at dette er en av de mest praktiske og fleksible bilene på markedet - med en solid dose feelgood-faktor.

I neste uke skal altså vi i Broom også få prøve den. Følg med, følg med!

120 nordmenn kjøpte nye XC90 – helt usett

Nye XC90 blir en svært viktig bil for Volvo. Her har de rett og slett ikke råd til å bomme på noe!
Nye XC90 blir en svært viktig bil for Volvo. Her har de rett og slett ikke råd til å bomme på noe!

LES MER: Derfor er XC90 forsinket til Norge