NYE FUNKSJONER: Facebook ruller ut nye funksjoner for kjøp og salg av ulike gjenstander. FOTO: Facebook
NYE FUNKSJONER: Facebook ruller ut nye funksjoner for kjøp og salg av ulike gjenstander. FOTO: Facebook

Facebook går i strupen på Finn.no

Nettsamfunnet vil gjøre det enklere å kjøpe og selge tjenester. Ifølge den norske annonsegiganten er konkurransen er større nå enn for fem år siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag annonserte Facebook nye funksjoner som skal gjøre det lettere for medlemmene å kjøpe og selge ting via grupper på nettsamfunnet. 

De nye funksjonene er aktuelle for brukere av såkalte kjøpe- og selgegrupper. Endringene innebærer at gruppene kan få en egen «selgeknapp». Ved å klikke på denne, kan medlemmer legge til en beskrivelse av hva som er til salgs, sette en pris og velge et leverings- eller hentested for varen, skriver Facebook i en pressemelding

Rulles ut globalt

Facebook-grupper blir allerede brukt til å kjøpe og selge ulike gjenstander. Det er også mulig å legge til bilder og beskrivelse av produktene som selges, men de nye endringene vil gjøre informasjonen mer oversiktlig enn tidligere.

I tillegg blir det nå også mulig å merke produkter med «solgt». Giganten har allerede begynt å rulle ut funksjonene globalt, skriver nettstedet TechCrunch. Du må nominere din gruppe for å få tilgang til disse. 

Facebook varsler også at de vil fortsette å komme med nye funksjoner knyttet til kjøp og salg av varer. 

TØFF KONKURRANSE: Lene Kallum i Finn.no sier at konkurransen stadig blir større, men at mange bruker flere tjenester. Foto: Caroline Roka
TØFF KONKURRANSE: Lene Kallum i Finn.no sier at konkurransen stadig blir større, men at mange bruker flere tjenester. Foto: Caroline Roka

– Tøffere konkurranse

Kjøpe- og selgegruppene blir sett på som et alternativ til andre markedsplasser på internett, der Finn.no er den dominerende aktøren på det norske markedet. 

– Vi synes at det er en naturlig utvikling at de som er store tar skrittet videre og satser på dette. Tjenestene utfyller hverandre. Det er ofte sånn at folk bruker tjenestene i kombinasjon. Vi ser en «både-og»-holdning, sier PR- og informasjonssjef Lene Kallum i Finn.no til TV 2.

Hun opplyser at konkurransen stadig blir tøffere.

– Det er ingen tvil om at konkurransen er større nå enn for fem år siden. Fremveksten av sosiale medier har vært kjempestor. Mange søker smalt også. Folk har ulike interesser. Hvis man er interessert i barneklær, sykler eller fotoapparater, så bruker man gjerne andre tjenester enn bare Finn.no.

Slår tilbake

Til tross for den økte konkurransen, vokser Torget-delen av Finn.no. I fjor ble det gratis å legge ut annonser på denne delen av markedsplassen. I tillegg satses det på forbrukertrygghet og annonsekontroll. 

– Vi gjør det vi kan for å være brukervennlige, ha gode søkefunksjoner og legge til rette for å inkludere sosiale funksjoner på vår tjeneste. Vi ønsker at flest mulig skal være opptatt av gjenbruk og miljø. Det har skjedd mye de siste årene. Sånn sett bidrar både Facebook og andre kanaler, sier Kallum.