Nå starter produksjonen hos Saab igjen

Men fortsatt er framtiden uviss.

Det har vært stille lenge på Saab-fabrikken i Trollhättan, men nå skal det begynne å rulle biler ut fra samlebåndet igjen. Foto: Scanpix.
Det har vært stille lenge på Saab-fabrikken i Trollhättan, men nå skal det begynne å rulle biler ut fra samlebåndet igjen. Foto: Scanpix.

Det har vært stille lenge på Saab-fabrikken i Trollhättan. Saab-eieren Nevs (National Electric Vehicle Sweden) har vært under konkursbeskyttelse i flere måneder, mens man jobber med langsiktige løsninger for å redde selskapet.

De siste nybilene rullet ut fra fabrikken i fjor vår. Siden har det vært stille i produksjonshallene. Men nå blir det snart ny aktivitet.

Få inn penger

Nevs skal nemlig sette i gang produksjonen av det som betegnet som "ett hundretall" biler. Dette er biler man allerede har deler til på lager. Dermed er det i praksis en måte å få inn penger på, samtidig som man får startet og kjørt produksjonsbåndene igjen.

Heller ikke en bilfabrikk har godt av å stå stille lenge. Og for Nevs er det viktig at fabrikken er klar på kort varsel, hvis eller når de finner en vei ut av dagens uføre.

Elektrisk Saab - og vi har testet den

Får ikke kalle bilene Saab

I utgangspunktet er Nevs under såkalt rekonstruksjon til i begynnelsen av mars. Men signaler fra selskapet går på at de kommer til å søke forlengelse av dette.

Det er ingen hemmelighet at indiske Mahindra lenge har snust på Saab og fabrikken i Trollhättan. Her skal man ha kommet langt i forhold til en avtale om overtagelse. Men det som nå skal være den store utfordringen, er bruken av merkenavnet Saab. Retten til å bruke det, mistet Nevs da selskapet først havnet i rekonstruksjon. Siden har situasjonen rundt dette vært uavklart. 

Les mer: Får ikke kalle bilene Saab

Tenker bredt

Mahindra skal derfor ikke ha gått inn med noen penger ennå. Nevs har inntil videre klart å holde seg flytende og skal ha penger nok til å klare utgiftene også i februar.

De produserer blant annet reservedeler og tar konsulentoppdrag for andre bilprodusenter.

Da Broom besøkte Trollhättan før jul i fjor, fikk vi blant annet et intervju med pressetalsmannen til Nevs, Mikael Östlund. Han var veldig åpen på at selskapet ser på flere veier ut av dagens situasjon. Ideelt sett ønsker man at Saab skal overleve som varemerke, men det kan også være aktuelt å produsere biler for andre.

Har bare dager på å redde Saab

Realt comeback

Hvis det ender med at Mahindra overtar, kan det skape store muligheter for fabrikken i Trollhättan.

Det indiske selskapet er i dag blant annet store på terrengkjøretøyer. De eier også koreanske SsangYong og er i ferd med å gjennomføre en større snuoperasjon der.

Hvis de bestemmer seg for å ta over Saab og også får bruke merkevaren, kan det bety en stor satsing og et realt comeback for Saab. Men det er heller ingen tvil om at det vil bli en krevende jobb. Saab har nå vært borte fra markedet i flere år, og en ny eier vil på mange måter måtte starte på nytt.

Vinterbil med særpreg - men tør du?

Helt ny Saab, men egentlig er den veldig gammel