Dette har blitt et sjeldent syn 

Nå er dette eksemplaret til salgs.

Det er ikke ofte vi ser en så strøken Ford Taunus lenger. Denne 1980-modellen har tydeligvis hatt en beskyttet tilværelse. Faksimile fra www.finn.no.
Det er ikke ofte vi ser en så strøken Ford Taunus lenger. Denne 1980-modellen har tydeligvis hatt en beskyttet tilværelse. Faksimile fra www.finn.no.

Mens sjeldne og eksklusive biler blir stelt med og tatt vare på, er det som regel en helt annen skjebne som venter de mest folkelige bilmodellene. De som kanskje ikke blir kjøpt med den helt store entusiasmen, og som lever et hverdagslig og helt alminnelig liv.

Gjerne med flere eiere etter hvert, inntil den dagen det kommer en reparasjon som koster mer enn det bilen er verdt. Da er det klart for siste reis til høggeren - og vips blir den til spiker.

En av de siste 

Akkurat den skjebnen har blitt flere tusen Ford Taunus til del her hjemme.

Dette er en bilmodell med rike tradisjoner. I Norge var det typisk en bil for de med litt rommelig økonomi. De kunne strekke seg lenger enn både Boble og de rimeligste japanerne - men likevel var det ikke snakk om å kjøpe seg noen snobbefaktor. Nei, Taunus var fornuftig og nøkternt, år etter år.

Sverre fra Fjell utenfor Bergen har nå lagt ut sitt eksemplar til salgs. Her snakker vi en av de siste årsmodellene, før Taunus-navnet forsvant fra markedet.

Linda har en strøken Taunus GXL

Nøktern utgave

Det skjedde i 1982, da bilen ble erstattet av Sierra. Dette eksemplaret er fra 1980, og var i sin tid en svært nøktern Taunus. For oss som var guttunger den gangen, var ikke modellbetegnelsen "1,6 L" akkurat noe som trigget "må ha"-begjæret, snarere tvert imot.

1,6-liter betydde 75 hestekrefter, da snakker vi ikke akkurat stort kraftoverskudd. Og "L" var fryktelig mye kjipere enn GL, selv om forskjellen neppe var den store. Vanlige familie-Forder fra denne tiden var uansett ikke noen utstyrsorgier, akkurat. Nypris den gangen: 84.000 kroner.

Klikk her for å se annonsen på bilen

Kjøpte varetrekk

Men i dag, 35 år senere, føles denne modellbetegnelsen på mange måter velodig riktig. Nettopp fordi det er en utpreget folkelig modell, av den typen som svært få så noe poeng i å ta vare på.

Dette eksemplaret har hatt tre eiere, nummer to var bestefaren til dagens eier. I følge annonsen har den alltid stått i garasje. Det skal den også bære preg av, "utrolig fin i originallakken etter 35 år" skriver han.

På denne tiden var det helt vanlig å kjøpe varetrekk og tre utenpå setetrekkene. De originale måtte spares, må vite! Her er varetrekkene akkurat fjernet, så setetrekkene skal se ut som nye.

Når den het 20M - da var det gromt!

Selges med tungt hjerte 

Kilometerstanden er på høyst overkommelige 182.000 kilometer, og selger opplyser at den har kjent historie, det kan være svært viktig på biler som dette.

Siste EU-kontroll var i fjor høst, nå er den godkjent fram til høsten 2016. Det er også betryggende når du vurderer å kjøpe en såpass gammel bil.

"Selges med tungt hjerte pga plassmangel og flytting", skriver Sverre i annonsen. Vi håper noen kommer ham til unnsetning og sørger for at dette eksemplaret får leve videre i mange, mange år.

Tro det eller ei: Nå er Sierra veteranbil!

Capri var Forden for de som virkelig skulle flotte seg