Kommer med en krutt-tønne på fire hjul!

Men med plass til hele familien

Ford Focus RS - en skikkelig tøffing og smått legendarisk bil.
Ford Focus RS - en skikkelig tøffing og smått legendarisk bil.

Når Ford fester RS-emblemer på bagasjelokket,  er det et forsiktig hint om at du kanskje bør tenke deg om to ganger før du ypper deg...

Ford har både lange og stolte motorsport-tradisjoner og gjennom årene har nettopp bilene med RS-merket på bakluka  sørget for å renske mangt et premiebord for de største pokalene.

Lange RS-tradisjoner

Aller først ute med disse emblemene var 17 m RS i 1969. Året etter kom Escort som fortsatt er en legende. Siden fulgte blant annet Sierra RS Cosworth opp, og nå har Focus overtatt den tradisjonsrike arven.

Første Focus RS fra 2002 hadde en 2.0-liters turbomotor og bød på 215 hk. mens andre generasjon hadde 305 kk. Begge disse med forhjulstrekk.

Ford viste denne uken Focus RS i ny tapning. En bil som har store sko å fylle.

320 hk og endelig  firehjulstrekk

Men vi er overbevist om at den vil klare det. Ikke bare ser den ut som en kruttønne på fire hjul. Ytelsene står i stil til det bøllete utseendet også!

Motoren er en 2,3-liters EcoBoost-maskin som utvikler over 320 hk. Motoren deler strukturen med den firesylindrede aluminiumsmotoren i selveste Ford Mustang.

Motoren har blitt oppgradert med en ny turbolader og større kompressor som gir bedre luftstrøm inn til motoren. Girkassen er en sekstrinns manuell og skal ha korte og presise skift.

Ford Focus får nå også firehjulstrekk for første gang. Det har vi ventet på...

Forden som skulle utfordre BMW og Mercedes

Sikret optimalt grep

Ford Performance firehjulsdrift er basert på to elektronisk kontrollerte clutchpakker på hver side av den bakre driftsenheten.

Denne kontrollenheten varierer kontinuerlig dreiemomentfordelingen forover og bakover, 100 ganger pr. sekund. Hele 70% av dreiemomentet kan overføres til bakakselen og opp til 100% av det tilgjengelige dreiemomentet på bakakselen kan overføres til hvert av de bakre hjulene.

Firhjulsdriften er justert for optimalt veigrep, og sideveis akselerasjon kan overskride 1G. Resultatet er en stabilitet og kjøreopplevelse i en klasse for seg, hevder Ford. 

- Tenk deg om ...

- Nye Focus RS har høyytelsesteknologier og innovativ ingeniørkunst som setter en ny standard for kjøreopplevelse både på åpen vei og racerbane, sier Raj Nair, ansvarlig for Fords globale produktutvikling i en pressemelding.

Nye Focus RS har en ny front med større grill, og større luftekanaler i sidene som tilfører kjøling til bremsene. Bak har RS fått en ny større diffusor som optimaliserer luft fra under bilen og redusere luftmotstanden, Det hele avsluttes med to feite eksosrør.

Tenk deg om før du ypper med denne ...

Les også: Ford GT70 - Bilen ikke engang entusiastene kjenner til