Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda MX-5 kom som et skikkelig friskt pust inn i bilverdenen i 1989. Det var stort sett engelskmenn som hadde drevet med dette tidligere – å lage små, lette og morsomme roadstere.

Vi tenker da på biler som Triumph Spitfire, Austin-Healy Sprite, MG-B og Lotus Elan. Men som i bilindustrien ellers var ikke engelskmennene helt ”på ballen” her heller, og japanerne kunne lett rappe og kopiere den ellers geniale ideen.

Resultatet ble MX-5. En elegant toseters roadster med kalesje og mye kjøreglede. 

Bilen har allerede oppnådd legendestatus. Det er også, med god margin, verdens mest solgte roadster. 

Mazda MX-5: Dette er den beste sportsbilen

Fjerde generasjon er fortsatt tro mot roadster-konseptet.
Fjerde generasjon er fortsatt tro mot roadster-konseptet.

Klart for fjerde generasjon

Nå er det klart for fjerde generasjon av den japanske legenden. En helt ny bil – men fortsatt tro mot det opprinnelige konseptet. 

Nye Mazda MX-5 kommer med to firesylindrede bensinmotorer. Begge nye for denne modellen, men kjent fra andre Mazda-modeller.

Det er snakk om en 1,5-liter med 130 hk, og en 2-liter vil etterhvert også finne plass under det lave panseret. Sistnevnte kjenner vi ikke effekten på enda. Begge vil ha Mazdas Skyactiv-teknologi og skal kunne gå billig og med lave utslipp.

Med 50/50 i vektfordeling og  heldigvis, fortsatt bakhjulstrekk, ligger forholdene til rette for morsomme opplevelse på svingete landeveier.

Marius er hekta på Mazda MX-5

Slik ser nye MX-5 ut inni.
Slik ser nye MX-5 ut inni.

Kortere og lettere

For selv om motoreffekten ikke er enorm, kan man likevel ha det gøy. Mazda her nemlig slanket bilen. Den veier nå rett under 1000 kg - selv om den er proppet med nytt sikkerhetsutstyr.

Bilen er også 10 cm kortere enn sin forgjenger. Den måler nå 3,92 m. mellom støtfangerne.

Man sitter lavt og har en høy midtkonsoll / kardangtunell mellom setene. Dette må definitivt kalles å være tro mot roadster-konseptet! Slikt liker vi!

På sikkerhetsfronten kan vi nevne blant annet adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, adaptive lys og automatisk nødbrems ved hindringer.

Dette er egentlig en 15 år gammel Mazda MX-5

Kommer ikke før til høsten

Svingete landevei, sommer og Mazda MX-5 er en god kombinasjon.
Svingete landevei, sommer og Mazda MX-5 er en god kombinasjon.

I Norge finnes ca 3000 MX-5 på veien. Det blir neppe færre etter at denne nykommeren dukker opp.

Hva herligheten kommer til å koste er enda ikke kjent. Men dagens MX-5 starter på ca 285.000 kroner. Det er grunn til å anta at nykommeren plasserer seg i omtrent dette prisleiet.

Så langt - så godt. Men det er en liten hake ved det hele...

Den ikke settes nemlig ikke  i produksjon før utpå vårparten. Følgelig kommer den neppe hit til berget før vi atter så smått begynner å tenke på stilongs og votter. Altså til høsten.

Test: Mazda MX-5 2,0: Mye cab-moro for penga

 

Trio i rødt hvitt og blått. Slik ser de tre første generasjonene av Mazda MX-5 ut.
Trio i rødt hvitt og blått. Slik ser de tre første generasjonene av Mazda MX-5 ut.
Laster inn forumet...