Med denne skulle de utfordre BMW og Mercedes

Nå har disse populære bilene blitt et sjeldent syn. 

Scorpio var modellen som skulle kapre luksus-kunder for
Ford. Nå er den veteran.
Scorpio var modellen som skulle kapre luksus-kunder for Ford. Nå er den veteran.

Fy flate - så fett! Det er det første jeg tenker når jeg entrer den store, vinrøde bilen med grå velurseter.

Jeg vrir på den spinkle nøkkelen og 2,8-liters V6-eren broomer i gang.

Året er 1985, jeg er 20 år og bilen er en splitter ny Ford Scorpio 2,8i Ghia. Selveste toppmodellen! Ja, dette var saker for en ung bilentusiast med stor sans for drømme.

Ford Sierra XR4i - bilen som ga vanlige folk vinger

Ut og imponere jentene

Det er fredagkveld og en kompis og jeg skal ta et par (hundre) runder på rånestripa i byen. Bilen tilhører kompisens far, men ettersom han har med en bærepose det klirrer litt i, er det jeg som får sjåføroppgaven.

Den tar jeg gjerne! Dette er noe av det nyeste og barskeste som finnes akkurat nå. Tipper gutta blir misunelige på oss nå. Og at jentene vil ligge langflate etter å få sitte på. Alt ligger til rette for en bra kveld.

Granada erstatteren

Ford Scorpio hadde store sko den skulle fylle. Den var etterfølgeren til suksessen Ford Granada. Den var også bilen som skulle få folk til å velge Ford som luksusbil framfor merker som BMW og Mercedes. Audi var det ikke så mange som snakket om den gangen...

I motsetning til forgjengeren Granada var Scorpio – til å begynne med – kun tilgjengelig som femdørs kombikupe.

Scorpio baserte seg i utgangspunktet på samme plattform som Ford Sierra kom på et par år tidligere, men i forlenget utgave.

Også karosseriformen var gjenkjennelig fra både Sierra og Escort. Vi merket ikke så mye til det i Norge tror jeg, men i utlandet skapte det furore at Scorpio kom kun som kombi.

Ford måtte ganske enkelt kaste seg rundt og lage sedanutgave også.
Selvfølgelig kom det også en stasjonsvogn etter hvert. Sistnevnte av det røslige slaget med enorm plass. Den ble også populær som 2-seters varebil her hjemme.

Klassiker: Ford Granada i to generasjoner

Først med ABS-bremser som standard

Ford som luksusbil høres kanskje litt rart ut i dag. Men faktum er at den i alle fall i litt påkostede utgaver var svært godt utstyrt.

Vi kan nevne utstyr som oppvarmede og elektrisk justerbare seter, klimaanlegg, elektrisk soltak og kjørecomputer, oppvarmet frontrute, cruise control og etter hvert firehjulstrekk. Avhengig av modell / marked så klart.

Størst oppmerksomhet fikk nok allikevel ABS-bremsene. Dette var den første europeiske bilen med dette som standard over hele modellprogrammet.

Ford Sierra: Den er allerede veteranbil

Plass og komfort. 

Ford Scorpio høstet mange lovord for både komfort og plassen. Spesielt bakseteplassen var veldig god.

Nå var det selvsagt ikke toppmodellen det gikk flest av i Norge. De fleste valgte litt mer edrulig utgaver. Det var gammelt nytt under pansret på Scorpio. Den velkjente Pinto-motoren på enten 1,8-liter eller 2-liter var nok den som stod i de fleste norske bilene det første året.

De som skulle flotte seg litt kunne velge Scorpio med 2,4-liters V6. Man fikk den også med en støyende 2,5-liter diesel fra Ford Transit, mens topputgaven altså hadde 2,8-liters V6-er. (som etter hvert ble til 2,9-liter) Den som vi kjørte.

Første generasjon som gikk fram til 1994 solgte brukbart. Da andre generasjon komomtrent samtidig med OL på Lillehammer, stupte salget. Designet var – diplomatisk sagt – omdiskutert. Modellen ble lagt ned bare fire år senere. Og bilen ble aldri erstattet.

På vår cruisetur denne kvelden i 1985 imponerte vi mang en Gausdøl i Volvo Amazon og Øyværing i Ford Cortina. Damene derimot lot seg ikke nevneverdig imponere. Det var tomt i baksetet denne fredagskvelden også. Akkurat slik som det pleide å være...

Ford Mondeo 20 år: En ekte folkehelt i 20 år

Priser:

Her hjemme så lever – enn så lenge – Scorpio litt i skyggen av Granada. Det gjør at du får en noenlunde grei og kjørbar  bil til 10.000 kroner. Det er dog ingen strøken bil og regn med et visst omsorgsbehov.

Legger du 25.000 - 30.000 kroner i en Scorpio, begynner det virkelig å hjelpe på. Da skal du få grei bruksbil som er i god stand.

Skikkelig fine biler med V6-motor og mye utstyr koster sjelden mer enn 40.000 - 45.000 kroner.

Vi snakker med andre ord om billig veteran her. Disse bilene er antageligvis på prisbunnen nå, og tar man godt vare på en sik bil og er litt tålmodig, vil nok prisene stige etter hvert som det tynnes i rekkene.

Benny mener:

Som på alle gamle biler er det en del ting man må være oppmerksom på.

ABS-brensene som på mange måte gjorde Scorpio kjent, er en svakhet. Biler med lysende ABS-lampe EU-godkjennes ikke og nettopp denne har en lei tendens til å lyse i Scorpio. Ofte er feilen mer komplisert enn en defekt ABS-sensor også.

Oljelekkasje fra motoren er en annen svakhet. Særlig på 2-liter 16V motoren.Registerkjedet kan strekke seg på 24V- motoren. Strøm og fuktighet er som alle vet en dårlig kombinasjon. Så også i sikringsboksen på Scorpio. Sjekk nøye da dette er en vanlig feil.

Det samme er lekkasje fra varmeapparat-registeret. Vått på gulvet, ruter som dugger fort og søtaktig lukt i bilen, er typiske tegn på lekkasje her. På biler med 2,5-liters dieselmotor er dynamoen en svakhet.

Rust i overgangen skjerm og støtfanger er vanlig. Sjekk også hulbuer, nedkant av dører, kanaler og gulv. Helt, pent og komplett interiør er også viktig. Sjekk av bremser, hjuloppheng og styring er obligatorisk.

Disse Fordene er bygget for fart og spenning: 

Hvilken modell skal man velge?

Jo større motor og mer utstyr - jo bedre. Det er liksom disse som gir mest "kred" i bilmiljøene, uavhengig av merke og modell. For første årgang Scorpio snakker vi da igjen om 2,8i Ghia.

Men det er absolutt ingen grunn til å styre unna en helt vanlig 2-liter GL heller, om det er hel, pen og god bil det er snakk om. For Scorpio Mk1 begynner virkelig å bli en sjelden fugl.

 

Ford Scorpio Cosworth: Ikke akkurat alminnelig familiebil