Derfor skapte denne bilen budkrig
Sto ute i 24 år etter at eieren døde.

Nei - dette er ikke bare en gammel Volvo. Det er en Volvo P1800.
Denne uken ble den solgt, etter det som ble en skikkelig budkrig. En rekke budgivere sloss om å få tak i bilen, som slett ikke er av den aller beste sorten. Ikke en gang da den var ny.
Og slett ikke nå, etter at den har stått ute og ubrukt i hele 24 år etter at eieren - for øvrig den eneste på denne bilen - døde i 1990.
En snodig historie
Men la oss ta et lite tilbakeblikk på den spennende og litt snodige historien rundt bilen som holdt på å starte som en kjempefiasko - men endte opp som en enda større suksess.
Sportsbilfødselen ble trang for Volvo. De gikk på skikkelig en skikkelig smell med den aller første sportsbilen de lagde i glassfiber. Nemlig Volvo P1900. Bare rundt 70 eksemplarer så dagens lys før hele greia ble stoppet. Blant annet på grunn av for dårlig kvalitet.
Les den utrolige historien om Volvo P1900 her:
Noen år senere forsøkte de seg igjen. Denne gangen med Volvo Amazon-baserte P1800. En lekker todørs coupemodell.
Det holdt også på å gå helt galt. Mange ganger …
Hos Volvo gikk allerede maskineriet alt hva remmer å tøy kunne holde unna for å klare å dekke opp etterspørselen etter både Volvo PV, Duett og Amazon.
Stolte ikke på tysk kvalitet ...
De hadde rett og slett ikke kapasitet til å lage bilen selv. Men det ble inngått en avtale om at den tyske karosserimakeren Karmann skulle bygge karosseriet.
Det ville ikke VW, som allerede var stor kunde hos Karmann, vite noe av. De truet med at om Karmann bygde Volvo, så ville de trekke seg helt ut.
Karmann valgte å bryte kontrakten med små-deperate Volvo som nå igjen havnet på svært tynn is med sitt sportsbil prosjekt.
De var i kontakt med flere. Både NSU og Hanomag var inne i bildet, men Volvo var redd at de ikke ville klare å levere godkjent Volvo-kvalitet.
I stedet falt valget på brittiske Jensen Motors. Og i september 1960 ble de første bilene produsert, som 1961 modeller.
En Volvo P1800 er verdens lengst kjørte bil
Kun 6000 biler
Med tanke på kvalitet så kan det kanskje virke litt rart – i alle fall i dag – å velge britisk framfor tysk. Det fant kvalitetsbevisste Volvo fort ut også. Jensen klart ikke å levere god nok kvalitet og allerede i 1963 – etter bare 6000 eksemplarer, valgte Volvo å flytte produksjonen hjem til Sverige.
Man måtte redde stumpene – etter at de første P1800-bilene fort fikk et veldig dårlig rykte. Lekkasjer, dårlig passform, vindsus og ganske fort også betydelig med rust holdt på å ta livet av hele prosjektet.
Bilene ble fra nå av produsert i Sverige og ble hetende P1800 S. Denne S-en sto IKKE for Sport, som mange tror. Men rett og slett for Sverige / Sweden som et slags kvalitetsstempel på at nå var «alt i orden». Rett og slett et signal om at bilen var produsert i Sverige og med den kvaliteten man tradisjonelt forbandt med Volvo.
Fra da av ble modellen en suksess!
P1800 ES: Får ikke solgt unike Volvo
Dette er nr 5743
Men bilen du ser på disse bildene er altså en av de 6000 engelskbygde bilene med tvilsom kvalitet. Hvor mange slike som fortsatt finnes vites ikke, men det har blitt betydelig tynnere i rekken på de mer enn 50 årene som har gått. Akkurat denne skal være nummer 5743 av de 6000.
Disse tidlige modellene har samlerne fått øynene opp for de siste årene og prisene stiger i takt med populariteten...
Betydelig forfall
Men her har forfallet har vært betydelig og det kreves mye arbeid og mye penger for å få satt den i stand igjen.
Nesten rustfri sto det i annonsen, men det har vi litt vondt for å tro. Som nevnt rustet de egelskproduserte enda mer enn de svenske. I tillegg har P1800 en del uheldige konstruksjoner som gjør rustsveisingen ekstra krevende.
Denne norske P1800 annonsen tok helt av:
Hva skjuler seg under lakk-lagene?
Bilen har også under livsløpet fått minst ett lag med uoriginal lakk. Den var opprinnelig rød med hvitt interiør. En klassisk og ettertraktet fargekombinasjon.
Nåe den lakkert i gull-metallik fargen som Volvo kom med i 1971. Det ser også ut som om den har vært gul en periode før den ble gullfarget. Hva som skjuler seg under lakken er derfor høyst usikkert.
Det hvite interiøret er også byttet ut med et sort. Bilen var heller ikke kjørbar etter alle årene med lagring.
Solgt for 30.000,-
Vinnerbudet var på slutt på 3700 dollar, eller ca. 30.000 kroner. Selv om bilen krever mye jobb, så er det neppe noen upris. Men å få dette bil å bli"ferdig" vil både kreve mye tid og mye penger.
Vi håper den nye eieren setter den tilbake i fin originalstand og at tynne diagonaldekk snart kan kjenne solvarm asfalt og at de to SU-forgasserne på B-18 motoren igjen snart kan trekke frisk luft!
Og at bilklassikeren som fikk en trang fødsel igjen kan spre enkel sportsbilglede.
Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!