Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Produksjonen startet tilbake i 1968, men det varte enda noen år før bilen kom til Norge.

Vi snakker om Toyota Hilux - Norges mest solgte pickup gjennom en årrekke ...

En på mange måter en enkel og spartansk bil. Men samtidig en særdeles trofast, driftsikker og robust doning som takler lange dager og tunge tak, uten å klage.

Legendestatus

Dette er også en bil som har opparbeidet seg en legendestatus, og eierne elsker bilene sine.

De er også populære på bruktmarkedet. Noe som igjen speiler bruktbilprisene - de holder seg nesten skummelt godt.
Et godt eksempel på nettopp det er den oransje Hiluxen på disse bildene. 

Les vår test av helt ny Toyota Hilux her 

5000 så annonsen på 24 timer

Den skapte reneste "stormen" på nettstedet finn.no da Bjørn fra Drammen la den ut. Over 5000 personer så på annonsen i løpet av 24 timer. Det er rått og det sier noe om populariteten til de litt eldre utgavene av den trofaste sliteren med lasteplan mellom bakhjulene.

Toyota Hilux er en enkel, men robust bil. Faksimile fra finn.no
Toyota Hilux er en enkel, men robust bil. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Til tross for 35 år på nakken, har bilen tilsynelatende klart seg godt. Svært godt også - etter bildene å dømme.

Noen skjønnhetsfeil etter så mange år er vel knapt til å komme fra på en slik bil. Toyotaen har tjenestegjort for Trøndelag Energi fra starten av. Der har den tydeligvis levd et forholdsvis godt og beskyttet liv, selv om den sikkert også har vært ute på noen tøffe oppdrag innimellom.

De tøffeste av de tøffe – bygges i Drammen

Lav kilometerstand

Kun 72.000 kilometer klokket inn på speedometeret alle disse årene. Bjørn fra Drammen som er eier og selger har også passet på bilen og fulgt den godt opp etter hva vi forstår av annonsen. Hiluxen har de siste årene blitt påkostet 35.000 kroner.

Vi kan jo sitere i fra annonsen:
"Denne starter og går uten problemer.
Alt virker som det skal. Alt. Fra hanskeromlås, blinklys, varmeapparat til gearkasse, fordelingskasse og vinduspussere.
Clutch tar langt inne og motor går som en Toyota-motor. Har du skrudd på moped, vet du hvor enkelt dette er. Her er det ingen elektronikk. Ikke diagnose og kostbare tullefeil. Bare stempler, forgasser, pedaler og ratt."

Dette er Hilux på amerikansk vis:  

- Bare stempler, forgasser, pedaler og ratt."Faksimile fra finn.no
- Bare stempler, forgasser, pedaler og ratt."Faksimile fra finn.no

Spør kona om lov - før du ringer

Er du ute etter en klassisk Hilux, så har du muligheten nå. 49.000 kroner er prisantydningen og selv om bilen krever noe påkost og jobb for å bli helt tipp topp, så høres ikke det på noen måte urimelig ut.

Vi kan jo også følge selgerens oppfordring: Om du er gift, så spør kona om lov til å kjøpe bilen - før du ringer. 

Sjekk vår bruktbilguide for Toyota Hilux: 

Ikke for tøffelhelter

Det er lite som føles så bortkastet som å prate og å legge ut om en bil i en time før den potensielle kjøperen avslutter med at "dette høres fint, men jeg må høre med kona først". Det er sjelden man hører noe mer fra disse mennene ... Eller skal vi si tøffelheltene?

Men dette er ikke en bil for tøffelhelter. Dette er bil for mannfolk, med motorsag og møkk under neglene. Så det, så! 

Les også: Toyota Hilux 6x6 - Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

 

Laster inn forumet...