Helt ny - og mye bil for pengene

Subaru har gjort en bra bil  bedre. Les testen:

Subaru Outback er en bil som trives i skogen og og på dårlige veier
Subaru Outback er en bil som trives i skogen og og på dårlige veier

 

Den kom første gang i 1993 og la grunnlaget for et helt nytt bilsegment, før både Audi Allroad og Volvo XC70.

Vi snakker om Subaru Outback. En bil som har vært en gedigen suksess for Subaru, ikke minst i USA og Canada. Siden den spede begynnelsen har 4.830.000 eksemplarer  blitt produsert  - og det er ikke over ennå. På langt nær.

Nå er det nemlig klart for femte generasjon av den populære crossoveren, som er en ny bil.

Prisene starter på 459.800 kroner, mens topputgaven med "all inclusive" som vi har kjørt koster 509.800 kroner.

Kjøreglede: 4/6

Det merkes fort at Subaru-ingeniørene har tatt en del grep her siden forrige modell. Styringen er mer presis og hele understellet er strammet opp. Det gir bilen noe mer sporty kjørefølelse, selv om dette ikke er – eller skal være – noen sportsbil.

Bilens lave tyngdepunkt, på grunn av boksermotoren, og det symmetriske firehjulstrekk-systemet har alltid bidratt til trygge og gode kjøreegenskaper på Outback. Det følger selvfølgelig den nye opp. Bakkeklaringen på 20 cm. er også bra og gir svært god framkommelighet.. 

Vindsus og motorstøy er betydelig redusert. På motorveier i utlandet marsjer man uanstrengt, stille, komfortabelt og behagelig i 140 km/t.

Nye Outback har også fått moderne utstyr som adaptiv cruisekontroll, automatisk nødbrems og en veldig ivrig filskiftvarsler som gir mye lyd fra seg. 

Eye-Sight heter systemet og har fått uvanlig gode skussmål fra inngående tester og sammenligninger. Etter å  ha testet, slutter vi oss til det. Dette utstyret blir standard på norske biler.

Japanerne er glade i ting som piper - og piper gjør Eye-Sight. Mye. Det lar seg heldigvis koble ut og takk gode Gud for det...

En av de morsomste bruktbilene du kan kjøpe

Interiør / Plass: 5/6

Bilen har blitt 2,5 cm. lengre men har samme akselavstand som før. Den innvendig plassen har  økt, spesielt i bredden.  Dette er en fullverdig familiebil, og tre stykker sitter godt i baksetet. 

Bagasjeplassen har også blitt større og den svelger nå unna 512 liter. Ikke aller best i klassen, men det holder i massevis for de fleste av oss. Dessuten er det rette flater og lett å pakke. 

Plassen i forsetene er også god. Gode er også setene i seg selv - god lårstøtte selv for langbeinte og mykt komfortable. Selvfølgelig er plassen raus alle veier.

Dashbordet er helt nytt. Nytt design, bedre materialer, bedre finish og helt nytt og moderne infortainment system. Sammen med Hardman Kardon-lydanlegg med 12 høyttalere i topputgaven. Navigasjon er standard i Norge. 

Alt er moderne, pent, fornuftig og intuitivt og kanskje en smule  forutsigbart, uten de store sprellene.

Motor: 5/6

Her har man to alternativer. En 2-liter diesel på 150 hk / 350 Nm, eller en 2,5-liter bensin på 175 hk / 235 Nm. 

Begge motoralternativer leveres med automatgir som standard i Norge.

Til tross for forskjeller i både volum, ytelser og moment, er ikke karakteristikken på disse to motorene så forskjellig som man kanskje skulle tro. 

Dieselmotoren er sterkere på lave turtall og også bitte litt tregere fra 0 -100 km/t.  10,2 sekunder mot 9,9 på bensin. Bensinmotoren er stillere og har noe høyere toppfart. 

Dieselmotoren nøyer seg med et forbruk på 0,61 mot bensinmotorens 0,70 l/mil ved blandet kjøring. 

Hvilken av disse to man skal velge blir en ren smakssak. Som nevnter  forskjellen i kjøreopplevelse ikke veldig stor. 

CVT-automatgir er som nevnt standard. Også her har Subaru gjort en god jobb. Disse girkassene er ofte kjent for å være litt masete - mye lyd og lite action. Men ikke her. Dette fungerer tilnærmet som en helt vanlig automatgirkasse og du tenker knapt over CVT-løsningen. 

Disse girkassene er lysårfra de CVT-kassene vi finner hos for eksempel Toyota. 

Trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas Subaru

Design: 4/6

Subaru har innimellom måttet tåle kritikk for design. Kanskje med rette i enkelte tilfeller . Men med nye Outback har de tatt et godt steg i riktig retning. Særlig fronten er strammet fint opp.

Den kraftige grillen og offroad-detaljer i plast, store hjul og markerte hjulbuer understreker bilens litt røffe image. Den er også designet for å kunne håndtere litt barskere forhold enn mange av konkurrentene.

Som nevnte over er bilen betydelig oppgradert innvendig og føles mer up to date.

Dette er Norges eldste Subaru

Miljø / økonomi: 4/6

Subaru Norge har gjort dette med modeller, priser og motorer forbilledlig enkelt.
Bilen kommer  i to utstyrsvarianter. Classic og Premium.

Prisene er på henholdsvis 459.900 og 509.900 kroner, uansett om du velger bensin eller diesel.

Begge er godt utstyrt, på Premium får du oppgradert navigasjon, panorama-glasstak, elektrisk seteregulering. nøkkelfri tenning, mørke bakre sideruter og elektrisk bakluke – for å nevne noe.

Denne bilen er ferdig utstyrt fra fabrikk og man behøver ikke tilleggsutstyr for 150 000 - som hos en del av konkurrentene - for å få en komplett og godt utstyrt bil. Det regnestykket er verdt å ta med seg før du kjøper bil! 

Outback er kjent som en av  bilene med best annenhåndsverdi og sammen med konkurransedyktig innkjøpspris, blir dette bil-regnskapet hyggelig i forhold mye annet.

Topputgaven er nok den som vil bli mest etterspurt på bruktmarkedet - og som vil holde seg aller best i pris.

Kvalitet og driftsikkerhet er også helt i toppsjiktet, selv om serviceprisene ligger litt over enkelte av de andre japanske bilmerkene.

En annen ting er at boksermotorene ikke er like drivstoffgjerrige som de aller beste. Men også disse har blitt mye bedre i nykommeren.

Audi A6 eller Subaru Legacy: Hvilken skal jeg velge? 

Konklusjon: 5/6

Subaru Outback har tatt et stort skritt oppover og har aldri vært bedre. Plass, kjøreegenskaper, design, finish, materialvalg, sikkerhet og utstyr samt gjerrigere motorer er alle ting som bidrar til dette.

Bilen har til tross for dette fortsatt en folkelig og ujålete framtoning, samtidig som den byr på det lille ekstra - særlig når det gjelder framkommelighet, kvalitet og driftsikkerhet.

Den kunne hatt enda kulere design, den kunne vært mer jålete inni, den kunne hatt enda sprekere motorer - men alt dette er helt bevisste valg fra Subaru.

De er et nisjemerke som lever nisjebiler til et nisjepublikum. Da gjelder det å rendyrke det man kan og er god på. Kun slik kan en liten produsent overleve blant alle store.

Der andre bilprodusenter ser hva slags designmøbler og kaffemaskin kundene har hjemme når de skal tilpasse sine nye modeller - så titter Subaru heller inn i garasjen og kjellerboden til sine kjøpere. Der finner de paraglidere, motorsager, kiter, surfebrett og fjellski, for å nevne noe.

Med dette i bakhodet gikk de i gang med å utvike nye Outback. Fokuset var altså ikke å lage en kulest mulig doning for folk som vil vise seg fram, men en solid, robust og praktisk bil for aktive mennesker.

Det har Subaru lyktes med. Det er bare å ta av seg hatten for nye Outback. En allerede god bil har blitt enda bedre. 

Nyhet - men dette har vi sett før!

 

Subaru Legacy: Gamle slitere kan også bli tøffinger