FELT: Nedenstående sak om Q-Park ble av PFU vurdert å
være i strid med god presseskikk.
FELT: Nedenstående sak om Q-Park ble av PFU vurdert å være i strid med god presseskikk.

Tidligere parkeringsvakt mistenker hevn fra Q-park

Mattias Thollander har siden 2009 fått seks kontrollavgifter som alle i ettertid er blitt slettet. Den tidligere parkeringsvakten mistenker at parkeringsgiganten er ute etter ham.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Red.anm: TV 2 Hjelper deg og TV2.no er felt i PFU for denne artikkelen om parkeringsselskapet Q-park. Les hele kjennelsen her.

 – Jeg fikk kontrollavgift for at den gyldige parkeringstillatelsen ikke var synlig i frontruten. Jeg klagde og fikk medhold. En annen fikk jeg for parkering utenfor anvist plass. Jeg klagde og slapp å betale.

Mattias Thollander holder opp flere remser med gule kontrollavgifter han har fått fra Q-park. Til nå har han fått seks bøter etter at han sluttet som parkeringsvakt i 2009.

– Og alle de har jeg fått medhold i når jeg har klaget. Så det beviser jo at det skjer mye rart, sier han.

Jobbet som parkeringsvakt

Mattias har selv jobbet som parkeringsvakt i Q-park, og han tror det kan være en årsak til de mange bøtene.

SEKS BØTER: Mattias Thollander har fått seks parkeringsbøter. Han har klaget på alle og fått medhold hver gang. Foto: TV 2 hjelper deg
SEKS BØTER: Mattias Thollander har fått seks parkeringsbøter. Han har klaget på alle og fått medhold hver gang. Foto: TV 2 hjelper deg

– Jeg vet ikke om de har et horn i siden til meg. Jeg traff til og med en betjent som spurte hvilken bil som er min etter at jeg kritiserte arbeidet hans. Jeg sa at det har ikke du noe med, og han sa da at den bilen skulle få et helvete.

Som parkeringsvakt opplevde Mattias det han mener er en ukultur i Q-park.

– Juks inngikk som en del av hverdagen.

– Jukset du?

– Ja, de to første månedene gjorde jeg det, men så ville jeg sove godt om natten, så da gadd jeg ikke mer. Jeg var en av de som satte meg imot dette og sa vi måtte gjøre dette riktig, og da var jeg tilslutt uønsket på arbeidsplassen, sier Mattias.

På tross av at Mattias forlot jobben i Q-park, kan det virke som den tidligere arbeidsgiveren ikke har glemt han, og klageprosessene tar tid.

– Å klage på en kontrollavgift stjeler 2-3 timer av min tid, og jeg har fått tilbake alle avgifter hittil, så det er bare tull det de holder på med, sier en tydelig irritert Mattias.

De siste to ukene har vi i TV 2 hjelper deg forsøkt å få til et møte med Q-park, men parkeringsselskapet ønsker ikke å stille til intervju.

– Jeg synes det er dumt, for nå har de mulighet til å forklare seg. Forsvare seg blir vanskelig, men jeg kunne fått en forklaring, sier Mattias.

Q-park: – Juks er umulig

Markedsdirektør i Q-park, Kjetil Bratseth sier likevel i en epost til TV 2 hjelper deg at han «stiller seg uforstående til påstandene om at det er en ukultur i parkeringsselskapet» og at juks «rett og slett ikke er mulig i selskapet».

På spørsmål om Mattias utsettes for hevn svarer han følgende: «Sammensvergelser og konspirasjonsteorier kan være underholdende, selv om de er fjernet fra virkeligheten».

Han legger til at «de færreste av våre ansatte vet hvem [Mattias Thollander] er og overhode ikke hvilke kjøretøy han måtte eie til enhver tid. At det skal det skal finnes en plan for hvem som skal få kontrollavgifter, fortjener knapt en kommentar».

Q-park mener at tre av de seks kontrollavgiftene var riktig ilagt, men disse ble slettet av eier av parkeringsplassen.

Til spørsmålet om Mattias Thollander var uønsket på arbeidsplassen svarer Bratseth at «vi legger vekt på å opptre ryddig og kommenterer ikke oppsigelsessaker».

– Jeg håper det er slutt nå med de kontrollavgiftene som kommer i tide og utide. Dette tar tid fra meg og mine barn, og jeg er drittlei, avslutter Mattias.

TV 2 hjelper deg sendes på TV 2 torsdag klokken 20.30.