SNUR: Snapchat-gründer Evan Spiegel lanserte nylig den siste oppdateringen for bildelingstjenesten. Nå må han trekke tilbake én av oppdateringene. Foto: AP/Jae C. Hong
SNUR: Snapchat-gründer Evan Spiegel lanserte nylig den siste oppdateringen for bildelingstjenesten. Nå må han trekke tilbake én av oppdateringene. Foto: AP/Jae C. Hong

Snapchat snur etter klagestorm:
– Tar tilbake «bestevenn»-funksjon

Snapchat-gründer snur etter oppdaterings-bråket, og varsler at han skal gi brukerne tilbake muligheten til å se hvem som snapper mest med hvem. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den siste oppdateringen av bildedelingstjenesten Snapchat, Discover, besto i hovedsak av to ting: En 24-timer nyhetsoppdatering fra utvalgte mediehus, og fjerningen av muligheten til å se hvem som snapper mest med hvem. 

Sistnevnte oppdatering fjerner muligheten til å se hvem du har høyest aktivitet med på Snapchat, og har fått sjalu kjærester og nysgjerrigperer over hele verden til å reagere

I sosiale medier raste snappere mot bestevennene som forsvant.

– Men hva er Snapchat uten Snapchat best friends? spør en ung kvinne på Twitter.

Bråket har ført til at Snapchats CEO Evan Spiegel nå har varslet at selskapet vil trekke tilbake denne oppdateringen.

«We will bring back BFs soon», skriver Spiegel på Twitter. 

– Viser at de lytter

Spiegel forklarer i tweeten at bakgrunnen for endringen er at de har en del høyt profilerte brukere som ikke nødvendigvis likte at andre kunne se hvem de snappet mest med.

– Det at sjefen selv viser at de lytter til støyen er bra, det er ikke Facebook-sjefen Zuckerberg kjent for å gjøre, sier byråleder i Coxit, og ekspert på sosiale medier, Magnus Brøyn.

Brøyn tror Spiegel gjør klokt i dette, og at det er viktig å vise at de lytter til brukerne i akkurat denne typen saker. 

– Likevel bærer det noe preg av to steg frem og ett tilbake. Det gjenstår å se hvordan de vil implementere dette for å gjøre både Hollywood-stjernene og folk flest fornøyde, sier Brøyn. 

Han tror en måte å gjøre det på kan være å gjøre det frivillig for brukerne.

– Dette er likevel en utfordring fordi tjenesten er tjent med å være enkel. Jo mer komplisert den blir, jo lenger beveger de seg bort fra det som var utgangspunktet for suksessen – nemlig at den er mest mulig enhetlig, sier Brøyn. 

Nyheter på Snapchat

– Discover-oppdateringen handler om at Snapchat må rydde opp i egen strategi for å få kontroll på verdikjeden sin, mener Brøyn.

Han mener at den nye Discover-oppdateringen som ble introdusert i går, og som gjør det mulig for medier som CNN og MTV å distribuere korte nyhetsinnslag på plattformen, åpner et spennende rom for mediegiganter. 

– Det som gjør Snapchat så attraktivt, og som setter dem i en helt unik posisjon er den unge brukerskaren, som de fleste andre medier sliter med å nå ut til, forklarer Brøyn.

Brøyn forklarer at denne oppdateringen kom etter at Snapchat tidligere stoppet muligheten for tredjeparter å distribuere sitt innhold via tjenesten, og at det vitner om et ønske om å stramme inn egen strategi.

Facebook mister de unge

– Snapchat er fortsatt et ungt selskap som kom ut fra intet, men som på kort tid har fått en posisjon hos en målgruppe som Mark Zuckerberg sikler på. 

Selv om Facebook kan skilte med så mye som 1,3 milliarder aktive brukere i år, så ser man likevel at veksten flater ut. 

– Snapchat har blitt det første som unge mennesker åpner på telefonen, og da har man vunnet, sier Brøyn.

Mens man før kunne se at rekkevidden av en post på Facebook nådde ut til om lag 60 prosent av de som fulgte brukeren eller siden, så ser man nå at en post bare har 10 prosent rekkevidde. 

– På Snapchat er det fortsatt slik at alle som følger deg vil få snappen din, og derfor er denne plattformen et kraftfullt medium for korte nyhetsmeldinger, slik vi ser at Discover-oppdateringen skal gi, sier Brøyn.