Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen er på full fart framover, og kunngjør akkurat nå blant annet planer om flere nye SUV-er i årene som kommer.

Målet for VW-konsernet er å bli verdens største bilprodusent innen noen år. Det er slett ikke noe urealistisk mål når vi ser hvor mye de satser på volummerkene sine, VW, Audi, Skoda og Seat.

Vakte oppsikt

Men selv om salget øker og modellutvalget stadig blir større: Noen modeller faller mellom stolene og er på vei ut, uten at de blir erstattet.

En av dem er VW Eos, som vakte ganske stor oppsikt da den ble lansert tilbake i 2006. De siste årene har den levd i skyggen av flere av konsernets modeller, og nå bekrefter Volkswagen selv at den neppe blir erstattet.

Tidlig ute, nå har den virkelig blitt billig

Større offensiv

– Den er muligens den første bilen vi tar ut av markedet, sier VWs tekniske sjef Heinz-Jakob Neusser, til engelske Autocar.

De har møtt ham på bilutstillingen i Detroit, hvor Volkswagen akkurat nå kunngjør en større USA-offensiv. Der vil flere nye SUV-modeller stå sentralt, mens en kompakt cabriolet som Eos tydeligvis ikke er det som fenger markedet lenger.

Ny SUV fra VW – les mer om den her:

Både billige og eksklusive

Så har da hele denne biltypen havnet litt i bakleksa de siste årene. Eos er en cabriolet med nedfellbart ståltak. Går vi ti år tilbake i tid, var det virkelig hot.

Etter at Mercedes (SLK) og Peugeot (206 CC) for alvor dro i gang dette segmentet, kastet en rekke bilprodusenter seg på.

Vi fikk små og billige varianter fra merker som Ford, Mitsubishi og Nissan – og langt mer kostbare og eksklusive saker fra premiumprodusentene.

VW Eos var litt midt-i-mellom. Langt fra den rimeligste bilen i segmentet, men den priset seg heller ikke ut. Og salget var bra i starten. 

Eos er basert på Golf og har relativt god plass til fire passasjerer.
Eos er basert på Golf og har relativt god plass til fire passasjerer.

Dette er bilen VW-sjefen angrer på

Ville ha stofftak

Så ble også ståltak-cabrioletene sett på som det beste av to verdener. På sommeren kunne du kjøre toppløst, på vinteren var den akkurat som en "vanlig" bil, uten kalesje som trengte ekstra stell.

Det var premium-produsentene som først oppdaget at mange av kundene likevel heller ville ha stofftak på cabrioletene sine. I mange tilfeller rett og slett fordi det mye tydeligere signaliserte at de kjørte cabriolet, også når taket var på.

Sluttsolgt

Da Audi kom med cabriolet-utgave av sin kompakte A3, var det derfor stofftak som gjaldt, ikke nedfellbart ståltak.

For noen år siden gjorde også VW Golf comeback som cabriolet, med stofftak. Og dermed ble Eos ganske alene i modellutvalget med sin takløsning.

Snart ni år ut i livsløpet, er den nok i praksis temmelig sluttsolgt, derfor drøyer det neppe lenge til produksjonen stopper for godt.

Dette er en lekker Golf-rival

Kan prutes på

Her hjemme finnes det i skrivende stund sju eksemplarer til salgs i bruktmarkedet. 

Den rimeligste er en 2007-modell med 131.000 kilometer på telleverket, den blir din for 119.000 kroner. 

Dyrest, og nyest, er en 2010-modell som ikke har gått mer enn 63.000 kilometer. Her er prisforlangende 174.000 kroner. I praksis er det nok svært gode muligheter å prute på denne modellen, og særlig nå på vinterstid, da svært få i utgangspunktet er på jakt etter cabriolet.

Dette bør du vite før du kjøper cabriolet

Ståltak-cabrioletene imponerte med sine sammenleggbare takkonstruksjoner – i alle fall så lenge alt virket ...
Ståltak-cabrioletene imponerte med sine sammenleggbare takkonstruksjoner – i alle fall så lenge alt virket ...

Tesla cabriolet? Jo, se bare her!

 

Laster inn forumet...