Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folkevognbuss, rugbrød, hippiebrakke. Kjært barn har som kjent mange navn.

Første generasjon av Volkswagen Transporter (T1) kom allerede i 1950. En bil som blant andre håndverkere, firmaer med transportbehov, storfamilier, langhårede hippier som røykte suspekt tobakk og campingfolket har satt umåtelig stor pris på gjennom mange, mange år.

Aller mest populær av dem alle er den såkalte Sambabussen. Campingversjonen, som ikke bare har vinduer rundt det hele, men også de legendariske takvinduene. Jo flere jo bedre. 

Har den i tillegg det store soltaket i stoff, og er så gammel at den har de små, runde baklyktene og den store motorluka - den så kalte "låvedør modellen" – ja så er lykken komplett.

VW Sambabus: Nå kan du bygge din egen campingbil

Prisene på disse tidlige VW-ene har skutt i været. Foto: Silverstone Auctions
Prisene på disse tidlige VW-ene har skutt i været. Foto: Silverstone Auctions

Alle "godbitene"

Disse bilene var slett ikke vanlige den gang de var nye. Nå er de enda sjeldnere. Noe som i sin tur speiler prisene, som virkelig har skutt i været de siste årene.

Men nå finnes ett eksemplar – med alle "godbitene" – til salgs. Nemlig en 1955-modell som er nyrestaurert. Den skal selges av anerkjente Silverstone Auctions i nær framtid.
Akkurat denne bilen ble levert ny 21. november 1955, i England.

Det ble importert av John Colborne-Baber, som grunnla VWs forhandler-nettverk i Storbritannia. Colborne-Baber var stasjonert i Tyskland under krigen og ble der presentert for VW Bobla, som han lot seg imponere av. Senere ble han altså importør.

Dette er bilen VW aldri bygde

Bilen er forsiktig modifisert  både utvendig og innvendig. Foto: Silverstone Auctions
Bilen er forsiktig modifisert  både utvendig og innvendig. Foto: Silverstone Auctions

Privatbilen

I mange år brukte mister Colborne-Baber akkurat denne VW-en som sin privatbil. I 1959 fikk han spesiallaget en innredning til bilen som gjorde den mer anvendelig for familieferier.

Dette er en historikk som gjør bilen både spesiell og unik. Kanskje spesielt med britiske øyne.

En liten hake ved det hele er at bilen – ikke helt overraskende – har høyreratt. Rattet på "riktig side" hadde nok gjort bilen enda mer ettertraktet på det internasjonale markedet.
Men for all del – dette er populære biler i Storbritannia også. Silverstone Auctions forventer at den gamle VW Sambabussen vil oppnå en pris på mellom 70.000 og 75.000 pund, noe som tilsvarer nesten 900.000 norske kroner!

Se hele annonsen her: 

Tidsriktig campinginnreding. Foto: Silverstone Auctions
Tidsriktig campinginnreding. Foto: Silverstone Auctions

Gjenfunnet etter 30 år

I 1992 ble bilen gjenfunnet etter 30 års lagring. Som nevnt er bilen nyrestaurert, og det til minste detalj, og all dokumentasjon følger selvfølgelig med.

Bilen har også blitt litt forsiktig oppgradert og modifisert i samme slengen. Blant annet har den fått litt bredere hjul og radialdekk. Den lille motoren bak den store motorluka har blitt byttet ut med en 2-liter med to forgassere og byr altså på bedre fartsressurser.

Bilen har derfor fått skivebremser foran og modifisert hjuloppheng for å takle de økte kreftene.

Innvendig har setene blitt kledt med lysebrunt skinn med kontrast-striper i kantene, den har blitt konvertert til 12-volts anlegg og har blant annet fått iPhone dock. Så kan man jo saktens diskutere om det er riktig eller galt med modifikasjonene – en diskusjon man trolig aldri vil komme helt i mål med.

VW Transporter T2: Nå forsvinner bil-legenden

Unik bil gjenfunnet etter 30 års lagring

 

Dette må være verdens tøffeste Folkevogn? 

Laster inn forumet...