Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla er ikke bare en av bilprodusentene det er aller mest snakk om for tiden. De har også – på kort tid – rukket å bli et svært verdifullt selskap.

Børsverdien til Tesla ligger på rundt 24 milliarder dollar, eller over 180 milliarder kroner.

Det er et ekstremt beløp for et selskap som fortsatt er helt i startfasen. I fjor lå den samlede Tesla-produksjonen på rundt 35.000 biler. Da krever det en liten dose godvilje hvis vi skal kalle dem en volumprodusent.

Har innfridd

Det aksjonærene og markedet for øvrig priser inn her, er naturlig framtidsutsiktene. Og de ser fortsatt svært gode ut, selv om det også for Tesla kan være skjær i sjøen.

En ting er at de må fortsette å levere gode produkter som kundene vil ha. På det punktet har de så langt innfridd, og vel så det.

Men Tesla er også avhengig av markedet rundt seg, og de er avhengig av at ikke en eller flere av de store bilgigantene bestemmer seg for å gå i klinsj med merket. Det kan nemlig bli svært tøft for Tesla.

Ny Tesla-modell ga prisras i bruktmarkedet

"Overraskende svakt" 

Litt av Teslas sårbarhet så vi i forrige uke, da den karismatiske toppsjefen Elon Musk holdt en presentasjon for bilbransjen i Detroit.

Musk er kjent for å være svært åpen og frittalende i slike sammenhenger, og han skuffet ikke denne gangen heller. 

Underveis i presentasjonen sa Musk blant annet at Tesla-salget i Kina så langt har vært "overraskende svakt". Det var det mange som bet seg merke i.

Slik skal de bli størst i Kina

Fikk juling

Nettopp det kinesiske markedet er ventet å bli svært viktig for Tesla i årene framover. Hvis kinesiske myndigheter virkelig bestemmer seg for å få fart på elbilsalget, kan det åpne store muligheter for Tesla.

Men så langt går det altså tregt. Og Musks innrømmelse av situasjonen, førte til at Tesla fikk en solid omgang juling på børsen. I løpet av en time, sank aksjekursen med sju prosent. Fra 214,25 dollar til 190,50 dollar per aksje.

Det barberte ikke bare bort store verdier for Tesla. Også Musk personlig fikk merke det. Han eier nemlig en stor del av selskapet. Dermed tapte han – på papiret – rundt 3,6 milliarder kroner. På grunn av en kort bemerkning.

En av verdens rikeste 

Musk skal selv ha tatt dette med største ro. Han har en rekke ganger uttalt at han ikke er opptatt av hva aksjemarkedet til enhver tid priser selskapet til.

Så lider han da heller ingen nød, selv om Teslakursen skulle få mer juling. Musk er nemlig rangert som nummer 173 på listen over verdens rikeste, det er estimert at han personlig har en formue på rundt 57 milliarder kroner.

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden

Ny volumselger 

Hos Tesla gjør man seg nå klare for en skikkelig offensiv i årene framover. Produksjonen av Model S med firehjulstrekk er i gang, og blir etterfulgt av SUV-en Model X som da blir tredje modell ut fra Tesla.

Det er ventet at denne i minst like stor grad som Model S skal hente kunder over fra premiummerkene.

Etter Model X er det så klart for Model 3 som for alvor skal få opp volumet fra Tesla. Dette blir en mindre og rimeligere modell enn de to andre. Elon Musk har selv gått ut med prisen i USA, den skal ligge rundt 35.000 dollar. Med dagens kurs tilsvarer det rundt 270.000 norske kroner.  Produksjonen av Model 3 skal i gang i 2017.

Her får du nesten elbil "på kjøpet"

Tesla Model X blir klar for de første kundene i år, Men bestiller du nå, må du regne med å vente til 2016 før du får den.
Tesla Model X blir klar for de første kundene i år, Men bestiller du nå, må du regne med å vente til 2016 før du får den.

LES OGSÅ: Dette er den beste elbilen i kulda

 

 

 

 

Laster inn forumet...