Dette råskinnet er et samlerobjekt

Kostet skjorta ny – nå blir den din for under en sjettedel av nypris.

Denne bilen har potensial til å bli et samlerobjekt. Under panseret på denne E 55 AMG-en er det 354 hk. Faksimile: Finn.no
Denne bilen har potensial til å bli et samlerobjekt. Under panseret på denne E 55 AMG-en er det 354 hk. Faksimile: Finn.no

Kombinasjonen bakhjulstrekk, V8-er og AMG-lyd er noe av det vi liker aller best i bilverden. AMG har foredlet Mercedes sine modeller i lang tid – og gjør sine saker svært bra.

Dette er en over 14 år gammel modell. Men den kan likevel gi bilentusiaster vann i munnen. Ikke minst om du starter den. For her skal vi tilbake til tiden da det fortsatt var uaktuelt med noen form for falsk motorlyd i høyttalerne. Her er det ekte, brutal og alt annet enn miljøvennlig V8-er som gjelder. Det kan jo ikke bli feil?

Les vår test av nye Mercedes E-klasse her

Anonymt utseende

2001-modellen, som ble registrert første gang mot slutten av 2000, er en E 55 AMG. Det betyr altså at familiebilen E-klasse er utgangspunktet. Nærmere bestemt en sedan.

Ikke ulikt en gammel taxi, egentlig. Men det er bare til den latterliggjør deg ut av lyskrysset, med sine 354 hestekrefter. Under optimale forhold fikset denne doningen 0-100 km/t på brennkjappe 5,4 sekunder. Joda, det har skjedd ting siden den gang. Men la det ikke være tvil: Dette er en rask bil. 

Som navnet tilsier, er det snakk om et motorvolum som i dag gjerne ansees som vulgært – 5,5 liter. Men det var nødvendig, mente AMG-leiren, for å skape det beistet som skulle få bære logoen deres.

Les også: 150 nordmenn har sikret seg superstasjonsvogna

Kostet nesten 1,7 millioner

Resultatet er, etter datidens målestokk, en aldeles spinnvill familiebil. Akselerasjonen er en ting. Det er imidlertid først og fremst cruiseegenskapene som var bilens styrke. Komfort i særklasse, selv i svimlende høye hastigheter, gjorde dette til en konkurrent til privatfly i Tyskland.

Bilen vi har funnet kostet ny 1,69 millioner kroner med den omfangsrike listen over ekstrautstyr. Nå er prislappen på langt mer overkommelige 249.000 kroner.

Les også: Mercedes E-klasse: - Nei, dette er ikke verdens beste bil

Gått "langt"

Den har rullet 214.000 kilometer, men omtales som entusiasteid. Den har hatt alle servicer hos merkeverksted – siste på 213.000 kilometer.

Noen modifiseringer er gjort på denne bilen. Det er montert MBK-sportseksos, katalysator, manifolder og eksospotte. Men orignial eksosavslutning er beholdt for å gi et originalt utseende. 

Men det meste har fått være i fred. Og ikke synes vi det skulle være noen grunn til å tukle så mye med dette konseptet heller. Det er en flott bil, i diskret innpakning – med en herlig V8-motor.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr 

Vi har også nevnt at det er snakk om mye ekstrautstyr. La oss utdype det litt: Elektriske seter i nappa-skinn, med minne, varme og kjøling, xenonlys, navigasjon, BOSE-stereoanlegg, solgardiner i sidevinduer, telefon, atmosfærebelysning og takluke i glass. For å nevne noe.

Det er også med to sett hjul – både sommer og vinter – og det følger med garanti. Riktignok er den på bare 3 måneder/4.000 kilometer. Men bedre enn ingenting.

Les også: Mercedes SEC: Nå er den et veterankupp

Rust og andre problemer

Det er naturligvis mye å se opp for på en slik bil. En ting er de omfattende rustproblemene disse var belemret med. Det opplyses i annonsen at bilen har vært sjekket i forbindelse med dette, og at blant annet dørene er byttet hos Mercedes.

Men det er mye mer å se opp for. Dette er jo en ekstrem bil, som har rukket å kjøre noen kilometer. Det betyr at du bør sjekke ting som automatgirkassen, eventuelle lekkasjer og motorens gange ved tomgang.

For om noe ryker, blir det, ja, du gjettet det, dyrt! Vi anbefaler deg også å få en NAF-test. 

Men om alt ser bra ut etter det, så har du sannelig muligheten til å bli eier av en aldri så liten klassiker. 

Les mer om akkurat denne typen E-klasse i Brooms bruktbilguide!