Én av syv nordmenn sliter med å sove – Pia Haraldsen er en av dem

– Jeg blir liggende og vri meg i mange timer, forteller Haraldsen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Se intervjuet med Pia Haraldsen og søvnforsker Børge Sivertsen i toppen av saken.

Du pusser tenner, tar på pysjen og kryper under dyna – og blir liggende lys våken. Én av syv nordmenn lider av kronisk insomni, det vil si at de ikke får nok søvn til å fungere optimalt i hverdagen.

– I natt har jeg sovet i cirka tre timer, sier Pia Haraldsen, som gjestet God morgen Norge onsdag morgen. Hun er en av de som sliter med å sove om natten, og som har prøvd alt for å prøve å gjøre noe med det.

Påvirker hverdagen

– Jeg har slitt med dette i mange år nå. Det begynte i begynnelsen av 20-årene. De siste årene har det blitt kronisk, og jeg sover to til tre timer om natten, eller døgner mange ganger, forteller hun.

Hvordan fungerer du i hverdagen?

– Det påvirker hverdagen både på jobb og sosialt. Det er mange ting jeg ikke kan være med på fordi jeg er så utmattet.

Vanskelig sykdom

Med lite søvn blir immunforsvaret svekket, og man kan lett få infeksjoner i kroppen. Mennesker som sover lite kan få en feberfølelse og sliter mye i hverdagen. For Pia Haraldsen er det vanskelig å slite med en sykdom som ikke synes.

– Det kan ofte være tøft å ha en sykdom som ikke synes. På innsiden er man syk, men man blir ofte ikke tatt alvorlig, fordi man ikke har en synlig sykdom. 

Det kommer stadig flere råd om hva man skal gjøre for å få sove. Selvfølgelig bør man droppe kaffen, man bør holde seg unna PC, mobil og TV-skjermer før man legger seg, og man kan telle sauer.

For Pia Haraldsen hjelper det noen ganger å bare prøve å hvile og meditere.

De gode rådene funker sjeldent

Psykolog og søvnforsker ved Folkehelseinstituttet Børge Sivertsen har råd til folk som sliter med insomni.

– Innsovningsvanskene er vanlig når man er ung, mens når man blir eldre er det vanlig å våkne hyppig om natten. Stadig flere unge mennesker sliter med å sove, sier han.

– Det som ikke fungerer er alle disse «gode» rådene som folk har. Det kan selvfølgelig funke for noen, men alle er forskjellig. For noen kan en spasertur hjelpe, men det er ikke nok i seg selv for en som lider av kronisk insomni, sier Sivertsen.