EU-direktivet for kjørelys gjør at det ikke er slik at baklysene automatisk tennes, selv når du for eksempel kjører i en tunnel. Det kan bety farlige situasjoner i trafikken. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.
EU-direktivet for kjørelys gjør at det ikke er slik at baklysene automatisk tennes, selv når du for eksempel kjører i en tunnel. Det kan bety farlige situasjoner i trafikken. Foto: Øyvind Blankvandsbråten.

Ikke sikkert disse kommer på automatisk

Og blir du stoppet, venter det bot...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Å kjøre gjennom tunneler uten baklys høres ut som en svært dårlig ide.

Leder for Trygg Trafikk i Nordland og tidligere UP-sjef, Tore Jeremiassen, synes ikke særlig om EU-direktivet for lysbruk på bil som ble innført for et par år siden i Norge.

Direktivet innebærer at bare kjørelysene foran slås på automatisk når du starter bilen.

– Dette lyder for oss som et sikkerhetsproblem i trafikken, og det er viktig at de som har bil der bare framlysene slås på automatisk husker å også slå baklysene på, sier Tore Jeremiassen, til Avisa Nordland.

Par år siden

Ifølge Arne Kjell Nymo hos Nymo Bil i Bodø er dette et direktiv som kom for et par år siden og som han ikke har tenkt over som noe sikkerhetsproblem.

– Direktivet har vært innført i Europa først og de har vel tunneler der også, sier han – og tilføyer at idet ikke på noen måte har vært problemer eller motstand mot innføringen av vedtaket.

– Noen bilmodeller har den ordningen at lysene slår seg automatisk på, andre ikke, sier han.

Bilistens ansvar

– I Norge er vi blitt vant til at lysene kommer på samtidig med tenningen. Men om man har en bil der baklysene ikke slår seg automatisk på, er man likevel pliktig til å slå de på når man kjører i tunneler for eksempel, sier Tov Svalastog, politiinspektør i Utrykningspolitiet.

Han poengterer at ved kjøring i mørket må bilisten sørge for at både hovedlys og baklys er tent.

– Enkelte biler har en sensor som gjør at baklysene automatisk slår seg på når det blir mørkt. Men det er opp til enhver bilfører å sjekke opp hvordan lysene fungerer på sin bil.

Bot

Bakgrunnen for EU-regelen er miljøgevinsten av lavere strøm- og drivstofforbruk. Bremselysene blir også tydeligere.

– Men dersom man blir stoppet uten baklys eller hovedlys foran i en tunnell, vanker det et forenklet forelegg på 2.000 kroner, sier Svalastog.

De pengene kan du spare om du lærer din egen bil å kjenne.

Du kan lese mer om bil og trafikk på an.no - her: 

Les også: Mange kjører rundt med ulovlige lys

Laster inn forumet...