Denne SUVen ga rekord-salg

Knuste BMWs egne salgsmål.

BMW X5 er en drømmebil ganske mange nordmenn faktisk klarte å realisere i året vi har lagt bak oss. Hele 546 av disse ble solgt i Norge. Det er rekord for den store og kostbare SUVen.
BMW X5 er en drømmebil ganske mange nordmenn faktisk klarte å realisere i året vi har lagt bak oss. Hele 546 av disse ble solgt i Norge. Det er rekord for den store og kostbare SUVen.

Det har vært flere jubelhistorier i forbindelse med bilsalget i 2014. BMW har for eksempel klatret opp og blitt landets mest solgte merke med firehjulstrekk.

Det skyldes at de har gjort 4x4 tilgjengelig på langt flere og også rimeligere modeller enn tidligere.

Men de har også en stor og dyr SUV som kan vise til et imponerende godt salg i fjor. Nemlig status-SUVen X5.

Les også: Splitter nye BMW X5 på plass i Norge

100.000 kroner billigere

BMW tok markedet med storm da de lanserte første generasjon av X5 i 1999. Til tross for en hel del utfordringer knyttet til driftssikkerheten, solgte den veldig godt. 

Med andre generasjon ble det gjort en imponerende jobb med tanke på kvalitet – og X5 av denne typen er faktisk blant de aller mest driftssikre i klassen. I tillegg ble den vesentlig større og romsligere.

Mot slutten av 2013 kom tredje generasjon. Enda større, enda mer luksuriøs og med enda mer utstyr. Likevel ble innstegsmodellen 100.000 kroner billigere. Slikt blir det godt salg av!

Les også: Brukt BMW X5: Denne SUVen har superkrefter

Knuste egne salgsmål

Faktisk blir det rekordgodt! I fjor ble det solgt 546 eksemplarer av nye X5 i Norge. Med tanke på at startprisen er 784.300 kroner, og at "ingen" kjøper en slik bil med mindre enn 150.000 kroner i ekstrautstyr, er det et svært høyt tall.

Det sier noe om økonomien til den jevne nordmann i året som gikk – og noe om BMW X5.

– Våre egne forventninger var rundt 400 biler, så dette var langt bedre enn vi kunne håpet på, forteller informasjonssjef Christian Gottschalk.

– Og hva var forrige X5-rekord?

– Forrige all time high var 340 biler. Det hadde vi i 2007, da andre generasjon X5 ble lansert.

Les også: Slik blir luksus-SUVen en skikkelig barsking

Tøffere konkurranse

I år blir konkurransen mye hardere. Både Volvo XC90 og Audi Q7 kommer etterhvert med helt nye modeller.

– Ja, de som er kjøpesterke kommer til å få et veldig sterkt utvalg av modeller å velge mellom i år. Og det imponerende resultatet BMW fikk med X5 i fjor, sier jo også litt om hvor ambisiøs konkurrenten Volvo er. De har som målsetning å selge hele 1.000 eksemplarer av XC90 inneværende år. Det vil i tilfelle være en historisk bragd, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Les også: BMW X5: Tre ting du ikke visste