Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilen er slett ikke ny. Det er en Subaru Forester og den har vært med oss et par år allerede, i sin siste versjon.

Forester som bilmodell har vært på markedet helt siden 1997. En modell som med sitt folkelige uttrykk, gode driftssikkerhet, kompakte størrelse og ikke minst det litt høyreiste konseptet med firehjulstrekk har vært en stor suksess her hjemme.

Suksess-modell

Det er en bil som passer den norske folkesjela som hånd i hanske. Mer enn 20.000 Forestere har blitt solgt her i Norge så langt.

Vi nordmenn elsker jo SUV-er og crossovere, som er litt høyere enn en vanlig bil og vi har virkelig bruk for firehjulstrekk innimellom.

Vårt langstrakte lang byr på varierende vær, klima og kjøreforhold. Så det er lett å forstå at mage liker biltypen.

Les vår test av Subaru Forester her

Endelig med diesel, firehjulstrekk og automatgir. 

Men det et også andre ting vi nordmenn liker. I firehjulstrekkerne våre vil vi gjerne ha dieselmotorer. De er både momentsterke og nøysomme ved dieselpumpene. Dessuten er diesel fortsatt billigere enn bensin. Selv om bensinandelen de de siste årene har økt noe også på disse bilene.

En annen ting vi liker et automatgir. Det har ikke Subaru fått til i sin Forester i kombinasjon med diesel. Før nå. For nå kommer den endelig – kombinasjonen diesel, automat og firehjulstrekk – også i denne.

Subaru Forester med automatgir får du fra 389 800 kroner.
Subaru Forester med automatgir får du fra 389 800 kroner.

En av de morsomste bruktbilene du kan kjøpe

70 prosent av salget

At denne kombinasjonen er attraktiv, levnes det liten tvil om.

- Vi regner med å selge 1400 Forester i år, og tror at andelen diesel og automatgir – eller Lineartronic som vi kaller den - vil stå for så mye som 70 proset av salget, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge.

- Av andre nyheter kan det nevnes at Forester nå får elektrisk bakluke og «X-Mode» som betyr at føreren får enda bedre kontroll over motor, girkasse, firehjulsdriften og bremsene på dårlige og glatte veier.

- Subaru Forester med diesel og automatgir vil komme til forhandlerne rundt om i Norge allerede i slutten av februar, avslutter Thrane.

Trekker løs 40-tonns vogntog – med pappas Subaru

Priser på Forester med diesel og automat:

  • Forester Classic 2,0 diesel og Lineartronic 389.800 kr.
  •  
  • Forester Premium 2,0 diesel og Lineartronic 429.800 kr.
  •  
  • Forester Sport Premium 2,0 S. diesel og Lineartronic 459.800 kr.

 

 

Les også: Slik blir nye Subaru Outback

 

Laster inn forumet...