Her er framtidens billys
Se hvorfor du bør glede deg.
Lenge var det et skikeklig kappløp mellom Audi og BMW, hvem som skulle være først ute med laserlys i en produksjonsbil. Den kampen var det til slutt BMW som vant, da de introduserte det på superbilen i8.
Nå er BMW klare for å vise oss hva mer de har å by på når det kommer til lysteknologien. På elektronikkmessen i Las Vegas stilte de med konseptbilen M4 Iconic Lights.
Den viser både nyutviklede laserlys foran – og såkalte OLED-lys bak.
Les også: Kjøring i mørket blir aldri det samme igjen
Dobbelt så sterke som LED-lys
Men la oss starte med frontlysene. Her er de karakteristiske angel eyes-ringene byttet ut med blå og hvite laselys - som virkelig gir bilen et særegent utseende.
Laserlysene har et lysfelt som strekker seg 600 meter, noe som er dobbelt så langt som tilsvarende LED-lys. Samtidig er laserlysene opptil 30 prosent energibesparende.
Her er det forøvrig ikke snakk om nær- og fjernlys - laserlysene har maks styrke hele tiden. Men takket være et kamera blir de områdene der det er annen trafikk dimmet ned. Systemet kalles Selective Bream.
Les også: Mange kjører rundt med ulovlige lys
Avansert sikkerhet
I kombinasjon med navigasjonsanlegget på bilen, kan også lysene forberede hva som kommer. Dermed kan for eksempel en uoversiktlig sving belyses allerede før den er i synsfeltet til sjåføren.
Et annet, nytt sikkerhetstiltak, er at lysene og kamera kan avgjøres hvor vidt det er bredt nok på veien til å kjøre forbi for eksempel en trailer som ligger foran deg. Her vil det komme en advarsel om veien er for smal.
Kameraet vil også kunne oppdage hindringer i veibanen - som dyr eller mennesker - og belyse disse samtidig som sjåføren advares.
Les også: Slik får du godt lys på en gammel bil
Flerksible
Baklysene er også noe helt for seg selv. Det er nemlig ikke vanlige LED-lys her heller.
Disse kalles OLED - der O-en står for organisk. Disse består av svært tynne plastfilmer. Den samme teknikken brukes nå i en del TV-er, slik at du kan få buet skjerm.
Også disse lysene er svært energibesparende - og fleksible. For eksempel er utgangspunktet den øverste delen orange, mens den nederste er rød. Men både farge og form kan endres om ønskelig. Dessuten krever disse lysene særdeles lite plass.
Jobben er imidlertid ikke helt gjort. De må utvikles videre, både for å tåle ekstrem varme og kulde, og for å vare lenge nok.
BMWs sjef for utvikling av lyssystemer, Thomas Hausmann, uttaler til cnet.com at disse lyktene fortsatt er noen år unna produksjonbiler.
Les også: Bedre billys? Nei, det er ikke lovlig