Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Jeg vil ha en bil som skiller seg skikkelig ut i mengden, tenker du kanskje. Helst en sportsbil – og aller helst en vaskeekte cabriolet. Men det er jo gull om den likevel kan brukes om vinteren, selv om det er glatt og mye snø. Hvis budsjettet begrenser seg til 80.000 kroner, er det da mildt sagt ikke all verden å velge mellom. 

Men fortvil ikke! Vi har funnet bilen for nettopp deg. Men det er et par små ting du bør vite før du kjøper den ...

Les også: Her er Norges billigste TT

Mye staffasje 

Første generasjon av Audi TT skapte ikke så rent lite furore da den kom på markedet. Det runde designet falt i smak hos veldig mange – og den ble raskt et lite ikon.

TT kom både som forhjulstrekk og med quattro firehjulsdrift, og som coupe og cabriolet. Den hadde også to motorer fra start, begge 1.8-liter med turbo. Den minste var på 180 hk og den sterkeste på hele 225 hk.

Om du ikke helt kjenner igjen bilen du ser på bildet i denne saken, skyldes det et heller voldsomt stylingkit. Er tanken kanskje at den skal ligne mer på sin superbil-slektning, R8?

Den oransje lakken er heller ikke noe du kunne bestille på denne bilen fra fabrikken.

Men dette er en altså TT – og bak all staffasjen finnes det altså en ganske rå, liten cabriolet, med den største motoren og 4x4. Interiøret er også litt spesielt, nemlig brunt, med grove sømmer og samme trekket på rattet.

Og prisen er altså bare 80.000 kroner. Men akkurat det er det en helt spesiell grunn til.

Det "baseball"-inspirerte interiøret måtte spesialbestilles og kostet mer enn standard skinn. Illustrasjonsfoto
Det "baseball"-inspirerte interiøret måtte spesialbestilles og kostet mer enn standard skinn. Illustrasjonsfoto

Les også: TT cabriolet: Dyr som ny - nå er den billig

Høre-rattet

Her er nemlig rattet på høyre side. Bilen har altså vært brukt i et land der de kjører på "feil" side. Det byr på litt praktiske utfordringer ved bruk, for eksempel ved bomstasjoner.

Men det er fullt lovlig - og det går jo an å skaffe seg bombrikke!

Et aber til er at kilometerstanden er relativt høy. En slik blir jo gjerne brukt litt hardere enn en vanlig familiebil også - så de 223.000 kilometerne har kanskje ikke bare vært "søndagskjøring".

Stylingkitet indikerer nok også at bilen ikke utelukkende har hatt "godt voksne" eiere. 

Les vår bruktbil-test av Audi TT her

"Strøken"

Når det er sagt, omtales bilen som strøken. Motor, gir og den elektriske kalesjen skal fungere ypperlig, det er full servicehistorikk – og den leveres EU-godkjent. Registerreim ble skiftet på 169.000 kilometer.

Alt dette er gode nyheter. Selv om vi naturligvis anbefaler deg å sjekke ut bilen grundig selv, før du eventuelt kjøper.

På bildene er det forøvrig noen felger som ikke helt matcher resten av utseendet på bilen. Det er de originale 17" TT-felgene som fulgte bilen, og som brukes til vinterdekkene. Det er imidlertid mer bling-faktor over sommerfelgene – som er i dimensjonen 20"! 

Både sommer- og vinterdekk skal være bra, ifølge annonsen.

Her finner du Brooms bruktbilguide på Audi TT

Klassiker

TT cabriolet er toseter – i motsetning til coupeen som har to små bakseter. Det er også betydelig bedre plass i bagasjerommet på coupeen enn i cabrioleten.

Men det er jo noe spesielt med å kjøre rundt med taket nede og kose seg i sommersola, da.

Første generasjon TT har dessuten rukket å bli en klassiker. Og vi spår at originale og pene eksemplarer av disse bilene om ikke så alt for lenge vil begynne å stabilisere seg i pris. For så å stige.

En bil som er blitt stylet såpass grundig som den vi omtaler her, vil ikke gå under kategorien klassiker. Men det er helt klart en kjøpegruppe som setter stor pris på slike biler også. Gatebil-treff nesten stopp?

Slik ser TT roadster uthelt originalt.
Slik ser TT roadster uthelt originalt.

Les også: Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen