Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

Vi er mange som GJERNE vil kjøpe en splitter ny bil. Og vi drømmer jo helst om de som både ser bra ut, har masse utstyr, kraftig motor og et stilig design.

En typisk drømmebil er den nye BMW X5. En SUV som virkelig har satt standard hva gjelder kjøreegenskaper i denne klassen. Den er også svært komfortabel, har mye plass – og er tilgjengelig med en rekke motorer.

Den som passer bilen best er, etter vår mening, 3-liters dieselen på 258 hk. Den koster også mye penger. Startprisen for X5 med denne er rundt 900.000 kroner – og så kan du begynne å legge på utstyret du "må" ha. Og dermed ender du på godt over millionen.

Les også: Så mye koster det deg å være først med den nye Teslaen

BMW X5.
BMW X5.

Millionbil

Men hva er egentlig kostnaden, totalt sett, på å eie en slik bil?

Vi har brukt IFs bilkalkulator for å se litt nærmere på akkurat den problemstillingen. Men vi kan like godt slå fast med en gang, at dette ikke er en eksakt vitenskap. Poenget er heller å gi en beregning.

Vårt utgangspunkt er altså en ny BMW X5 med 3-liters diesel på 258 hk. Vi tenker at 200.000 kroner i ekstrautstyr er på sin plass. Og dermed ender vi på en pris på 1.1 millioner kroner.

Lån og forsikring

Det er mer penger enn de fleste har å rutte med, så her trengs det finansiering. Vi har tatt utgangspunkt i at du er så heldig at egenandelen din dekker omtrent halvparten. Lånebehovet blir dermed 550.000 kroner.

Med en rente på 5 prosent og nedbetalingstid på åtte år, blir de månedlige utgiftene på lånet knapt 7.000 kroner.

Da vi sjekket forsikring (mann over 39 år, bosatt i Buskerud, 15.000 km årlig kjørelengde, 8.000 kroner i egenandel) kommer vi på rundt 1.000 kroner per måned. Igjen, variablene blir store, avhengig av blant annet hvor du er bosatt, bruksmønster og alder.

Les også: Så mye koster familiebilen deg i året

Drivstoff og vedlikehold

Sekkeposten "andre kostnader" blir på noen kroner den også ...
Sekkeposten "andre kostnader" blir på noen kroner den også ...

Som vi har skissert tenker vi en årlig kjørelengde på rundt 15.000 kilometer. Ifølge oversikten til Ifs bilkalkulator bruker X5 0,64 l/mil på det kjøremønsteret vi har lagt opp til - som er midt mellom by og landevei. 

Kostnaden på drivstoff beregnes dermed til rundt 1.000 kroner i måneden.

I tillegg til dette kommer andre kostnader: Vedlikehold, service, dekk og årsavgift. Du kan naturligvis få serviceavtaler når du kjøper ny bil – men da kommer jo kostnaden et annet sted.

Ifs bilkalkulator beregner disse kostnadene til 1.437 kroner per måned.

Holde deg fast!

Er du klar for oppsummeringen? Du bør nok stålsette deg. De rent faktiske utgiftene ved å kjøpe seg en ny BMW X5, med forutsetningene vi nevner over, er 10.437 kroner per måned. Eller – drøyt 125.000 kroner i året!

Det er veldig mye penger for de fleste av oss.

Her er konklusjonen på vårt lille regnestykke. Er du klar for å punge ut?
Her er konklusjonen på vårt lille regnestykke. Er du klar for å punge ut?

Det verste er imidlertid at dette på langt nær det endelige regnskapet for å nybilkjøpet. Det er nemlig en annen faktor som har mye større påvirkning på totalregnskapet. Nemlig verditap.

Her er det store forskjeller, og helt umulig å gi noen tall som blir 100 prosent riktig. Men en X5 koster fort under halvparten av nypris etter fem år. Det vil si at du taper over en halv million kroner på disse årene – og størsteparten av det tapet skjer det første året.

Les vår test av BMW X5 med supermotor!

- Mange variabler

- Dette med å beregne den faktiske prisen på bilhold er veldig vanskelig. Det er så mange variabler. Ikke minst nå, som modellutvalget er bredere og endrer seg raskere enn noen gang. Da er det ekstra vanskelig å spå noe sikkert om for eksempel verditap, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Han påpeker også at bankenes renter og regler med tanke på påkrevd egenkapital også er svært varierende.

- For å finne ut hva det vil koste hver enkelt, er det ingen annen løsning enn å gå hele runden: Undersøke med ulike banker om lån, ta massevis av telefoner for å sjekke forsikring og innhente tilbud og sjekke kampanjer på de modellene du er interessert i.

Skoda Rapid Spaceback er en bil som har plass nok til de aller, aller fleste. Og kostnadene per måned for denne blir noe helt annet enn status-SUV fra Tyskland ...
Skoda Rapid Spaceback er en bil som har plass nok til de aller, aller fleste. Og kostnadene per måned for denne blir noe helt annet enn status-SUV fra Tyskland ...

Sjekk Ifs bilkalkulator her

Hva med en Skoda?

Det regnestykket vårt imidlertid viser, er uansett at det koster mye å kjøpe ny bil. Men det trenger selvsagt ikke å bli like dyrt som dette. Hvis vi i stedet tar utgangspunkt i en Skoda Rapid stasjonsvogn med 85 hesters bensinmotor til rundt 211.000 kroner, blir regnestykket ganske annerledes.

Om vi igjen sier at lånebehovet er omtrent halvparten, altså 100.000 kroner, og renta 5 prosent, blir lånekostnadene på 1.770 kroner per måned.

Legger man sammen de andre faktorene, ender vi på 4.379 kroner i måneden. Eller 52.548 kroner årlig. Før vi tar hensyn til verditapet på bilen. Men på en såpass rimelig bil, blir også verditapet i kroner betydelig lavere enn en kostbar statusbil som BMW X5.

- Strengt tatt er det svært få som har behov for en annen bil enn en romslig og grei Skoda Rapid stasjonsvogn. Men bilkjøp handler jo som kjent minst like mye om følelser som fornuft. Heldigvis, smiler Brooms bilekspert.

Les også: Har kostet eieren 230 kroner - per mil!