Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Laster inn forumet...

La oss bare slå det fast først som sist: På vinterføre ER det en fordel med firehjulsdrift. Og stadig flere av oss ønsker 4x4 - noe som gjenspeiles med all tydelighet på nybilmarkedet.

På bruktmarkedet er det også høyt etterspurt. 

Akkurat nå har det dukket opp en sjelden godbit til salgs, for deg som er ute etter noe som både ser bra ut, går bra – og som ikke finnes på hvert gatehjørnet. Det ligger en knallrød 2006-modell Alfa Romeo 159 til salgs i bruktmarkedet. En lekker bil. Men rosinen i pølsa er at akkurat denne har 3,2-liters V6-er på 260 hk, sportseksos og firehjulsdrift.

Hvis ikke DET er nok til å gjøre en hvilken som helst bilentusiast våt i øyekroken, så er det noe alvorlig galt!

Les også: Disse bilene kan du spare mye penger på

Lav pris

Men ikke nok det, som det heter på TV-shop: Det beste av alt er nemlig at denne godsaken er blitt seriøst billig. Med overkommelige 80.000 kilometer på telleren og rikelig med utstyr, står den priset til 259.000 kroner. Husk at en slik bil fort kostet rundt 800.000 kroner ny i Norge.

Derfor nøler vi ikke med å kalle dette veldig mye bil for pengene.

Men vi skjønner det hvis det blinker masse røde lamper i det du hører navnet Alfa Romeo. Italienske biler har ikke verdens beste rykte på seg, når det kommer til driftssikkerhet.

Dette er nok heller ikke bilen for deg som er aller mest opptatt av å unngå noen form for overraskelser i løpet av bilholdet.

Men med en såpass ny 159 bør det ikke være så ille. Det er forgjengeren, 156, du skal være forsiktig med.

Beige skinn er pent, så lenge det er rent og pent.
Beige skinn er pent, så lenge det er rent og pent.

Les mer om Alfa Romeo 159 i vår bruktbilguide her

Holder seg godt

En kan si mye om Alfa Romeo – men at de lager biler med en god porsjon lidenskap, det kan ingen nekte for. 159 er dessuten av mange vurdert som en av de aller flotteste modellene på markedet i sitt segment. Og designet holder seg bemerkelsesverdig godt. Selv om dette karosseriet ble introdusert første gangen for ti år siden – er det fortsatt egnet til å dra til seg lange blikk.

Innvendig begynner ting å se litt mer gammeldags ut - men vi liker dashbordet som er vendt mot føreren.

Det er ikke så alt for ofte at en slik bil er til salgs i Norge.
Det er ikke så alt for ofte at en slik bil er til salgs i Norge.

Knallrød lakk, lyst skinn, sportsstoler og takluke er alt bra. Det gjør heller ikke noe at en slik bil har manuell girkasse, synes vi.

Klikk her for å se hele annonsen

Stor, men trang

0-100 km/t fikser denne bilen på rundt 6,5 sekunder. Det er bra. Men du må regne med at moroa koster. Her blir det raskt literen ved blandet kjøring.

Det betyr at det heller ikke er bilen for deg som er miljøaktivist eller som trenger en gjerrig pendlerbil.

Ikke er den særlig romslig heller. 159-modellen vokste riktignok hele 23 centimeter sammenlignet med forgjengeren – og ble i tillegg åtte centimeter bredere. Men likevel er dette ingen stor bil innvendig.

Bagasjerommet på sedanen er på 405 liter. Så du må pakke fornuftig hvis det er flere enn to som skal på tur. Det er også begrenset med plass i baksetet, så det kan være lurt å sjekke om det holder til ditt bruk.

Det følger med 19" felger til sommer og 17" til vinter. Så det meste skal være på plass.

Selv med et helt normalt bilbudsjett kan du få en uvanlig kul og morsom bil.
Selv med et helt normalt bilbudsjett kan du få en uvanlig kul og morsom bil.

Les også: Broomduellen: Alfa Romeo 159 vs Audi A4