Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bilgiganten General Motors (GM) har ikke vært veldig på ballen når det gjelder elbil. I stedet har de satset mye penger og prestisje på den ladbare hybriden Chevrolet Volt, som selges som Opel Ampera i vår del av verden.

Denne har imidlertid ikke vært noen suksess. Tvert imot: Ampera/Volt har floppet skikkelig salgsmessig. Her hjemme har den knapt vært synlig på salgsstatistikken.

Forandre markedet 

Nå tar GM konsekvensen av det. På bilutstillingen i Detroit akkurat nå, viser de en ren elbil. Og dette er en bil som virkelig kan sette GM på kartet innenfor dette segmentet. Selv karakteriserer de dette som en "game-changer" innen elbil.

Og konseptbilen Bolt ser svært interessant ut. GMs ambisjon om å forandre markedet. skal den klare gjennom betydelig større rekkevidde enn dagens konkurrenter - til en rimelig pris.

Elbil-bestselgeren skal doble rekkevidden:

Aggressivt priset

Konkret er det snakk om rekkevidde på minst 200 miles, eller rundt 320 kilometer. 

Det er over 100 kilometer mer enn de fleste konkurrentene i dag kan by på. Bare Tesla har mer enn dette.

Pris er det store ankepunktet mot elbiler i de aller fleste markeder hvor man ikke har sterke insentiver som i Norge. GM går her ut med et svært ambisiøst mål for Bolt: 30.000 dollar, eller rundt 230.000 norske kroner er prisestimatet så langt.

Futuristisk interiør i konseptbilen, vi tipper dette vil bli litt noe nedtonet når bilen er klar for produksjon
Futuristisk interiør i konseptbilen, vi tipper dette vil bli litt noe nedtonet når bilen er klar for produksjon

Elbil-suksessen fikk en storebror

I strupen på Tesla 

Med det legger de seg også under en bil svært mange er spente på, og som konkurrentene frykter: Nemlig Teslas kommende Model 3.

Dette er bilen som for alvor skal sørge for et salgsgjennombrudd for Tesla. Den skal være mindre og ikke så eksklusiv som dagens Model S. Til gjengjeld skal Model 3 være mye rimeligere, Tesla har selv gått ut med 35.000 dolllar. Men - den prisen skal altså GM matche, og vel så det.

Så bra er Tesla med firehjulstrekk

Crossover

Bolt er en femdørs kombi, med høyreist karosseri. Det er en ikke ubetydelig crossover-faktor her, noe som naturligvis ikke er tilfeldig.

Nettopp crossover er biltypen som øker aller mest nå. Svært mange kunder ønsker å sitte høyt og ha god oversikt over trafikken. Den ekstra høyden gjør det også enklere å få inn batteriene uten å måtte kompromisse på innvendig plass. 

Bolt er en femseter, og bagasjeplassen skal være god til denne biltypen å være.

Lover bra for kjøperne

Foreløpig er det ikke bekreftet når den kan være i salg, men det blir spekulert i at vi kan se Bolt på markedet sent neste år.

Det betyr at vi i tiden framover vil få et skikkelig kappløp i forhold til å øke rekkevidden på elbilene. Det er ingen hemmelighet at bestselgeren Nissan Leaf vil få betydelig lengre rekkevidde med ny batteripakke. Med 300 kilometer vil rekkeviddeangsten for de aller, aller fleste eierne bli betydelig mindre enn i dag. 

Hvis GM klarer å holde målet om en prislapp på rundt 230.000 kroner, er Bolt i alle fall svært konkurransedyktig på pris. Dette lover veldig bra for alle som vurderer elbil i årene som kommer!

Elbilen gikk for kort - kjøperen fikk igjen pengene 

Høyreist og med utstrakt bruk av lette materialer: Bolt kommer til å skille seg ut når den er klar for lansering og skal inn i den etter hvert svært tøffe elbil-konkurransen.
Høyreist og med utstrakt bruk av lette materialer: Bolt kommer til å skille seg ut når den er klar for lansering og skal inn i den etter hvert svært tøffe elbil-konkurransen.

Dette er en ekte sparebøsse på hjul

 

Laster inn forumet...