Anita(35) trente på seg rygg og nakkeskader

Etter behandling hos kiropraktoren fikk Anita Bergh (35) vite hvordan hun skulle trene riktig for å unngå nye belastningsskader.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Treningsglade Anita Bergh (35) begynte å få vondt i baksiden av låret.

Bergh har trent mye hele livet, mest med løping, vektløfting og crossfit. 

– Det som begynte med et ubehag ble etterhvert så ille at jeg ikke kunne sitte lengre perioder av gangen, forteller Anita Bergh til God morgen Norge.

TRENINGSGLAD: Anita Bergh (35) har en stillesittende kontorjobb på dagtid og trener nesten hver kveld. Foto: Quinn Patrick.
TRENINGSGLAD: Anita Bergh (35) har en stillesittende kontorjobb på dagtid og trener nesten hver kveld. Foto: Quinn Patrick.

Måtte ha stående møter

Bergh, som til daglig har en stillesittende kontorjobb, fikk så store plager at hun måtte gjennomføre møter stående. 

– Jeg kunne heller ikke ligge behagelig til slutt, heller, men det var ikke vondt under aktivitet, forklarer hun.

KIROPRAKTOR: Håvard Tønnessen ved Atlasklinikken i Oslo behandlet Anita Bergh for belastningsskader i korsrygg, nakke og lår. Foto: Atlasklinikken
KIROPRAKTOR: Håvard Tønnessen ved Atlasklinikken i Oslo behandlet Anita Bergh for belastningsskader i korsrygg, nakke og lår. Foto: Atlasklinikken

Oppsøkte kiropraktor

Til slutt var det ikke annet å gjøre enn å søke hjelp. Det fikk Anita Bergh hos kiropraktor Håvard Tønnessen ved Atlasklinikken.

– Det første han gjorde var å pålegge meg en ukes treningsfri! Så fikk jeg behandling samtidig som jeg ikke trente tunge øvelser som belastet korsryggen, forteller hun.

Anita måtte også droppe markløft, knebøy og heller fokusere på å trene kjernemuskulaturen.

– Anita kom inn til klinikken med generelt ubehag i nakke, rygg og lår, som hadde kommet etter periode med mye trening, forteller kiropraktor Håvard Tønnessen. 

– Det hadde da blitt en overbelastning på skiver i korsryggen, samt økt aktivitet og spenning i muskulatur rundt området.

Riktige øvelser

TRENER MYE: Anita Bergh(35) er tilbake i full trening. Foto: Privat.
TRENER MYE: Anita Bergh(35) er tilbake i full trening. Foto: Privat.

Kontoristen i KLP, Anita Bergh, fikk behandling over en periode, med gradvis bedring, samt at hun fikk beskjed om å unngå spesielle øvelser under trening for å avlaste ryggen.

– Anita trener mye og hun holder seg veldig aktiv. For å unngå visse øvelser må hun derfor gi området god tid til å slappe av og ikke øke i irritasjon. Vi jobbet derfor med nakke, midtrygg, samt lår for å minske på smertene, forklarer kiropraktoren.

Like aktiv som før

Anita fikk også noen øvelser på slutten av behandlingsprosessen for å hjelpe med stabilisering.

– Jeg har etter dette vært i full trening og holder meg like aktiv som før jeg startet med å få problemer, sier den treningsglade Anita. 

Snømåking

Med vinter kommer snømåking, og kiropraktor Tønnessen venter som vanlig på nordmenn med vondt i ryggen etter snømåkingen.

– Ja, vi ser ofte at snømåking kan utløse smerter og irritere opp gamle skader. 

Får man vondt i ryggen, så kjøl ned området og ta kontakt med kiropraktor, anbefaler han. 

TUNG SNØ: Ta snøen før den blir for tung anbefaler Norsk Kiropraktorforening. Foto:Colourbox
TUNG SNØ: Ta snøen før den blir for tung anbefaler Norsk Kiropraktorforening. Foto:Colourbox

Nettprat

Du møter Anita Bergh og kiropraktor Håvard Tønnessen i God morgen Norge, tirsdag 13. juli kl. 08.10. Fra kl. 08.30 svarer kiropraktoren på nettprat.